Hem Film & TVBlu-ray Recension: Husdjurens Hemliga Liv 2 (BD)

Recension: Husdjurens Hemliga Liv 2 (BD)

Hunden Max (Patton Oswalt) har det inte lätt; hans matte har gått och gift sig – och till råga på allt elände fått barn. Till en början så är Max inte så överförtjust att dela uppmärksamheten med denna nya lilla människa. Fast snart så inser han hur mycket han faktisk älskar honom och gör allt för att skydda honom. Samtidigt så kommer en cirkus till stan och den elake cirkusägaren Sergei (Nick Kroll) plågar en stackars tiger. Det blir ett jobb för den hyperaktive kaninen Snowball (Kevin Hart) att lösa.

Att skriva vad Husdjurens Hemliga Liv 2 (Secret Life of Pets 2) handlar om skulle spoila hela filmen. Det är verkligen en väldigt enkel handling som är uppdelad i tre delar, där vi får följa tre av huvudkaraktärer från första filmen. Sen möts historierna mot slutet på ett underhållande sätt. Det är fartfyllt och rappt tempo och filmskaparna har verkligen lyckats med att få in humor som både funkar för både vuxna och de allra minsta. Det är väldigt sällan som jag ser något som får mig att skratta rakt ut och i Husdjurens Hemliga Liv 2 så gjorde jag det ett flertal gånger!

Animatörerna briljerar i att fånga alla små detaljer i djurets beteende och sedan blanda det med mänskliga drag, vilket gör att det många gånger blir hysteriskt kul och igenkänningsfaktorn är enorm.

I första filmen så spelades Max av stå-upp komikern och skådespelaren Louis C.K. men efter att det kom ut en del mindre önskvärda historier om honom så blev han snabbt avskedad. Han byttes ut mot en annan komiker – Patton Oswalt – som gör ett enormt bra jobb och jag saknade inte originalrösten alls. Sen gör legendaren Harrison Ford debut i animerad film i och med Husdjurens Hemliga Liv 2 och tro mig när jag säger att den rösten passar perfekt till karaktären han spelar. Det är få levande skådespelare som skulle kunna passa bättre än honom att spela Max mentor. Jag har svårt för Kevin Hart, som jag nämnde i min recension av The Upside, men till och med han är helt underbar i den här filmen. Sen vill jag även nämna Tiffany Haddish och Jenny Slate som är vansinnigt roliga i sina roller och även Waynes Worlds egen Dana Carvey dyker upp i en liten kul roll.

Det enda smolket i bägaren är cirkusägaren Sergei (spelad av Nick Kroll) som jag känner är lite för stereotypisk skurk och kunde ha gjorts med lite mer fingertoppskänsla.

Blu-ray-utgåvan uppvisar osedvanligt bra bild- samt färgåtergivning och vad som är ännu bättre är att de faktiskt har skickat med ett Dolby Atmos-ljudspår. Det dundrar på riktigt fint, framförallt mot slutet av filmen under slutstriden som utspelar sig på ett tåg. Utöver bra bild och episkt ljud så är skivan fullproppad med extramaterial. En del grejer är kanske lite barnsliga, men det finns även en hel del kul och informativt material även för vuxna. Två roliga och välgjorda kortfilmer avrundar skivan.

Sammanfattningsvis så är det här en vansinnigt kul och underhållande uppföljare på ett ganska mediokert original. Så betyget blir ett måste och jag lovar att ni har en rolig stund framför er, både stora som små. Passa också på att spana in animations-studion Illuminations andra, suveränt animerade version av Grinchen (som även släpps på UHD 4K). Perfekta filmer att avnjuta på jullovet!