Hem SpelPC Recension: Ride 4
Ride 4 recension

Recension: Ride 4

av Cenny Bjurvén
Ride 4 MC
Ride 4. Foton / screens från PS4-Versionen

Innan jag ens kom in till huvudmenyn i Ride 4 så var jag tvungen att klara av en utmaning som startade så fort jag slog igång spelet. Utmaningen gick ut på att klara av ett varv på den förutbestämda banan under 1min 19 sek. Här blev det tydligt att jag inte spelat den här typen av spel på länge. Man fick ingen tutorial (handledning) så jag hade ingen aning om hur jag skulle hantera motorcykeln, jag tillbringade större med att kvadda motorcykeln tills jag kollade upp kontrollerna i pausmenyn. När jag väl hade fått någorlunda kontroll på hojen så reagerade jag väldigt snabbt på hur fasansfullt fort det gick. Det gick så pass fort att det var svårt att ”hänga med i svängarna”… för att uttrycka mig diplomatiskt.

Ride 4 in-game PS4
Ride 4. Foto: Screenshot PS4-versionen

Spelets grafik är vid första anblick helt fantastisk, så länge man fokuserar på banan. När jag väl lyft blicken lite så var omgivningarna lite sämre, men inte mycket. Ett mindre problem i min mening då tanken ju är att man ska ha (måste ha) fullt fokus på banan. För varje varv som går så ser man däckmärken från föregående varv, där man har bromsat in eller fått däcksläpp. Bara en sån liten detalj att man uppfattar realistisk grafik i backspeglarna på motorcykeln är imponerande. Asfalten, kantskydden, stängsel och så vidare: allt är välgjort. Det andra som slog mig var att när jag kollade på motorcyklarna, de var också fantastiskt välgjorda, realistiska och detaljrika. Även spelmekaniken, hur föraren rör på sig på motorcykeln och motorcykeln beter sig beroende på vad jag gör är väldigt realistiskt.

Ride 4
Ride 4

Vid spelstart kan du bara spela Multiplayer, Career Mode eller Single Race. Vill du spela exempelvis Endurance-läget så får du vänta tills du låst upp det under spelets gång. Det finns bara en spelbar motorcykel från start och en utrustning (gear), resten måste köpas med in-game-krediter. Dock så är det enklare att tjäna ihop krediterna i detta spel än något annat av de sportspelen jag spelat på senaste. Jag kan inte hitta ett enda ställe där man uppmuntrade till mikrotransaktioner, vilket är ovanligt i dagens spel men såklart välkommet.

Om vi hoppar över på multiplayer-läget snabbt så fanns det bara en lobby vid testtillfället, jag kopplades upp utan problem och kunde starta ett race relativt fort. I det här läget spenderade jag runt två timmar och allt bara flöt på, utan lagg eller buggar. Ett ganska underhållande spelläge, då alla utmanare är olika duktiga på spelet.

Ride 4 race
Ride 4

Jag tycker som helhet ändå att Ride 4 som spel är helt okej. Problemet som uppstår när ett spel blir så pass realistiskt, att det näst intill stämmer överens med verkligheten, är att spelet blir så extremt svårspelat. Den här typen av simulator-spel blir därför väldigt nischade och verkar rikta sig till ett väldigt smalt klientel av sim-gamers. Har du inte spelat liknade spel eller de tidigare utgåvorna av Ride så kommer du att få det tufft att komma in i det.

För att summera så är grafiken i Ride 4 fantastisk och verklighetstrogen, spelmekaniken är väldigt realistisk men samtidigt väldigt svår. Jag kulle säga att om du är intresserad av motorcykel-spel, men inte spelat Ride-serien innan så är detta kanske inte spelet att börja med; svårighetsgraden pendlar mellan svårt och jättesvårt och inlärningskurvan kommer att bli tuff. Om du däremot är bekant med spelserien och har spelat mycket motorsport-simulatorer förut så kommer du inte bli besviken för Milestone har levererat ett otroligt väl gjort spel. Och det bästa av allt inga mikrotransaktioner så långt mina ögon nådde. Det räcker med summan du investerat i att köpa själva spelet.