Hem TV Recension: The Simpsons – The Sixteenth Season (DVD)

Recension: The Simpsons – The Sixteenth Season (DVD)

Världens mest kända familj?

Världens mest kända familj?

29 September i nådens år 1990 hade en mycket ovanlig familjs äventyr premiär i svensk tv.  Det var den nya, hippa kanalen TV3 som köpte in Familjen Simpsons. Till en början blev det ingen vidare succé – det var ingen som visste hur de skulle placera serien. ”Är det för barn?” ”Det måste ju vara för barn, det är ju tecknat!” Så i ett försök att få den yngre publiken att titta på Simpsons så dubbade man avsnitten till svenska. Dock så blev det ramaskri och med all negativ kritik som kom in var det bara att inse att det inte var populärt med svenska röster i familjen Simpsons. Hösten 2001 kom första säsongen på DVD och den införskaffade jag mig direkt. Nu 13 år senare sitter jag med Säsong 16, som nyss kommit ut och vi har kommit ungefär halvvägs genom serien. Avsnitten i säsong 16 är från 2005..

Det som är kul med den här säsongen är att den gick under en period då jag helt hade slutat titta på tv och därmed så såg jag aldrig de här avsnitten. Så det blev en helt ny bekantskap. Under den här perioden så började kvalitén svacka lite, men det finns ändå ett helt gäng guldkorn. En favorit sen säsong nummer två  är Simpsons Halloween-avsnitt och Treehouse of Horror XV gör en inte besviken. Den har höjdpunkter som ett Sherlock Holmes-inspirerat Jack the Ripper-avsnitt och en väldigt bystig och ovanligt sexig Marge i baddräkt.

Simspsons Holmes

Andra avsnitt som sticker ut är avsnittet när Lisa kallar in advokater och tvingar Bart att hålla avståndet. Den förvildade Bart får bo i trädgården, som nu helt plötsligt gränsar till skogen det leder till en massa galenskap.

I avsnittet Future-Drama så får vi se hur barnen faktiskt växer upp och får en inblick i sitt vuxna liv. Det finns en otrolig värme och en hel del drama i det här avsnittet. Det är faktiskt så att det drar lite i tårkanalen ibland. Som bonus har de även skickat med ett avsnitt som fortsätter på det här temat från 2011. Det är skönt att faktiskt se dem växa upp, för de har ju stannat i att för evigt vara 10 och 8 år gamla.

I avsnittet A Star Is Torn försöker Simpsons att blanda sig in i Idol och i Thank God It´s Doomsday så har Flanders gett sig in i filmbranchen och producerar riktigt våldsamma, religiösa filmer. Den här säsongen har verkligen allt.

Season_16_DVD

Skillnaden mellan Simpons-säsongerna och många andra tv-serier på DVD är att varenda avsnitt har kommentarspår. Det är helt otroligt att skaparna kommer ihåg detaljer från avsnitt som är tio, femton och tjugo år gamla. Det finns även reklamfilmer och lite annat smått och gott. En detalj är att på baksidan står det att det är Widescreen. Det stämmer inte. Menysystemet är widescreen, men avsnitten är i 4:3 (som de ska vara, eftersom det är originalformat). Bildkvaliten är bra och det är helt ok ljud, även om Dolby Digital 5.1 inte helt utnyttjas trots sin potential. Sammanfattningsvis så finns det många riktigt roliga avsnitt, men de som inte håller måttet blir tyvärr rakt igenom tråkiga.

Recenserad av Henric Brandt

Betyg 4 av 5 - Film - Senses.se

[script_20]