Hem Film & TVBlu-ray Recension: Spider-Man – Across the Spider-Verse

Recension: Spider-Man – Across the Spider-Verse

I Spider-man: Across the Spider-Verse så får vi möta Miles Morales (Shameik Moore) igen som kämpar på som Spider-man men saknar sina vänner från händelserna i Spider-man: Into the Spider-Verse. En dag kommer Gwen Stacy (Hailee Steinfeld) på besök i hans universum och det blir startskottet för ett helt nytt äventyr och denna gång är insatserna skyhöga. För det är vissa saker som måste ske i en Spindelmans liv och förändras något så kan det rasera hela universumet. Så plötsligt är alla andra Spider-man versioner ute efter Miles och han står nu inför en dilemma av gigantiska proportioner.

Som jag skrev när jag recenserade Marvel’s Spider-man 2 är att Spider-man är min favorit superhjälte och det har han varit sen väldigt unga år. Jag hittade min favorit tecknade serie med Spider-man från tidigt 80-tal på Disney+ nyligen och kommer plöja den med stort iver. När Spider-man: Into the Spider-Verse släpptes så tyckte jag mycket om den för den prickade in en hel del av det som jag älskar med Spider-man. Där fanns det mänskliga som jag gillar mest med Spider-man men filmen hade även sina brister; bland annat att den kändes för lång.

Första filmen blev en enorm succé så det var ingen som helst överraskning att det skulle bli en film till. Precis som i de flesta uppföljare så är allt större i Spider-man: Across the Spider-Verse tyvärr är också speltiden över 20 minuter längre än första filmen, så det leder till att filmen känns alldeles för lång och vad som är värre är att det här är den första av två filmer…

Så filmen slutar med en cliff-hanger och därmed så känns det väldigt snopet att se en hel film utan ett vettigt slut. Exakt samma sak var det i den otroligt för långa Fast X som också är en enda lång reklamfilm för nästa uppföljare.

Spider-man: Across the Spider-Verse är för den sakens skull inte usel, den har flera fina scener och välgjorda actionsekvenser. Humorn är balanserad och kul och röstskådespelarna är toppen.

Något mer som är kul är att se filmen i Ultra-HD på den här fina UHD-utgåvan som nu finns tillgänglig. Då filmen är animerad så finns det ingen som helst förlust mellan originalet till att den pressas på skivan och skärpan därmed är enorm. Alla olika animationstilar som representeras i de olika universumen kommer fram helt till sin rätt. Färgerna har perfekt behållning utan att blöda över och svärta i kontrast med ljus representeras på bästa möjliga sätt.

Ljudet i Dolby Atmos sticker verkligen ut denna gång och det är en otroligt välbalanserad ljudmatta som vi får uppleva. Det finns en sekvens där Spider-man blir jagad genom ett hus av tusen olika Spindelmän och här visar Dolby Atmos verkligen vad det kan åstadkomma med sju högtalare och en subwoofer!

Skivan är även proppfull med extramaterial och här finns allt från intressanta dokumentärer till bortklippta scener. Det finns till och med ett kommentarspår!

Sammanfattningsvis så har Spider-man: Across the Spider-Verse en del brister men är i stora hela en underhållande film även om den är alldeles för lång och har ett snopet cliffhanger slut. Det som drar upp betyget och upplevelsen är den här UHD-utgåvan med fantastiskt ljud och bild, plus en massa annat extra.

SF-Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.