Hem SpelPC Recension: Predator Hunting Grounds – Dutch Tapes (DLC)
dutch dlc predator hunting grounds

Recension: Predator Hunting Grounds – Dutch Tapes (DLC)

Att Arnold Schwarzenegger är tillbaka och bekämpar Predators är coolt på så många sätt. Det har varit en dröm för filmskaparna sedan Predator 2, som hade premiär 1990. 20 år senare – i filmen Predators – hade de höga förhoppningar igen om att få med Arnold i slutet av filmen, men han avböjde. Nu senast i Predator (2018) närde filmskaparna åter en dröm om att få med originalets Dutch i en cameo i slutet av filmen, men åter igen sade blev det kalla handen från Arnie.

Predator Hunting Grounds - Dutch DLC Screenshot Playstation 4 - Copyright 2020 - Illphonic

Så när det kom ut att han har lånat ut sin röst och utseende till det – i min mening ganska mediokra spelet Predator – Hunting Grounds – kom det som en stor förvåning. Pulsen ökade när det stod klart att vi skulle få reda på lite mer om vad som hände Dutch efter händelserna i djungeln 1987. Så när DLC:n släpptes var jag ivrig att få komma igång. För tänk om det faktiskt var så att det skulle bli ett story mode som jag verkligen saknade på Predator Hunting grounds?

Predator Hunting Grounds - Dutch Tapes - Screenshot Playstation 4 - Copyright 2020 - Illphonic

Okej, jag laddar ner DLC:n och startar upp spelet. Allt ser precis likadant ut. Var ligger DLC:n? Under ”Extras” kanske? Ja, där ligger kassettbanden som Dutch talade in. Lyssnar på ett av dem i någon slags förhoppning att det ska starta ett story-mode när det är slut. Nope. Var sjutton är det då? Okey, startar spelet. Kanske det är att man kan välja att spela som Predator, soldat eller Dutch. Nope. Inte det heller. Va fasen? Jag blev till slut tvungen att kolla upp på internet hur man kom åt att spela som Dutch. Se videon nedan så slipper ni leta, som jag fick.

Så där ja, nu är jag Dutch och nu är det dags att köra igång. Men vänta nu? Det här är ju samma sorts banor som förut? Det är ju ingen som helst skillnad, förutom att jag ser ut och låter som en trött Arnold? Besvikelsen bubblar upp inom mig och jag inser att det hela inte är mer än en ny avatar, som ser ut och låter som Arnold Schwarzenegger och där man kan hitta ljudband under banorna. Inget story mode alltså. Så nu får man istället nöjet att se två, tre och nån hemsk omgång fyra Arnolds som springer runt på samma bana. Det gör inte spelupplevelsen starkare, utan tvärtom svagare.

Sammanfattningsvis så var det kanske mycket begärt att det skulle vara en stor skillnad i spelupplevelsen för ynka 70 kronor, men jag hade verkligen hoppats på lite mer än det här. Så betyget blir därefter. Hoppas för övrigt fortfarande på att Schwarzenegger en dag skall möta en Predator igen. Men denna gång på vita duken.