Hem Film & TVBlu-ray Recension: Operation Fortune – Ruse de Guerre

Recension: Operation Fortune – Ruse de Guerre

I Operation Fortune: Ruse de Guerre får vi möta Orson Fortune (Jason Statham) som är spion och får i uppdrag att stoppa ett nytt super-vapen innan det hamnar i fel händer. Tillsammans med ett udda gäng agenter och den kände skådespelaren Danny Francesco (Josh Hartnett) så infiltrerar de miljardären och vapenhandlaren Greg Simmonds (Hugh Grant) för att försöka få reda på vem som är köparen till den nya teknologin. Riskerna är extremt höga och världens enda hopp står till detta udda gäng hjältar.

Brittiske regissören Guy Ritchie slog igenom med lågbudget-action-komedin Lock, Stock and Two Smoking Barrels som han sedan följde upp med sin andra film: Snatch som bygger lite på samma premiss. Jason Statham (som numera är en superstjärna) slog igenom i och med dessa två filmer. Innan dess hade han bara synts till i ett par musikvideos. Guy Ritchies stil kändes nyskapande och kul och dialogen får ens tankar att gå åt Tarantino-hållet. Ritchies karriär har sen dess varit allt annat än spikrak och de senaste filmerna från honom har varit av väldigt skiftande kvalité. Jag diggade verkligen hans Sherlock Holmes-filmer men jag var allt annat än impad av till exempel The Gentlemen.

Dagens betraktelse är hans senaste film; Operation Fortune: Ruse de Guerre och Jason Statham är återigen tillbaka i huvudrollen. Även Hugh Grant är med för andra gången i en Ritchie-film och denna gång gör han en härligt, sliskig roll som verkar blivit hans specialitet på sistone. Den helylle-imagen som Grant skapade i början av sin karriär är som bortblåst. Även Cary Elwes skiner i sin roll som den hårt prövade chefen till det här gänget galningar.

Aubrey Plazas karaktär är en väldigt underhållande motpol och hon har flera av filmens bättre replikskiften. Operation Fortune: Ruse de Guerre har ett väldigt bra tempo rakt igenom och det blir aldrig tråkigt. Det finns ett riktigt coolt grepp som filmskaparna har gjort med musiken där ljud som till exempel fotsteg blir en del av kompet. Operation Fortune är därmed underhållande, men lämnar inga som helst spår efter sig. Manuset är ganska lövtunt och även om det finns en del vändningar i storyn så kommer de inte som några större överraskningar.

Jag testade UHD-utgåvan av Operation Fortune och blev tyvärr allt annat än imponerad. Bilden känns ganska lågupplöst och färgfattig. Först trodde jag att jag hade råkat sätta i Blu-ray-skivan av misstag, men det hade jag inte gjort. UHD-skivan och Blu-ray skivan är identiska i fråga om menyer och varningstexter, men efter en del efterforskningar så ser jag att UHD-utgåvan aktiverar HDR, vilket Blu-ray inte kan göra. Fast med tanke på den låga kvalitén bilden uppvisar i 4K så känns det som om detta är en 1080p version som är kodad till HDR och uppskalad till 4K-signal på en UHD-skiva. Detta är inget som jag vet, men det känns så. Ett annat ”bevis” som stärker denna tes är att ljudet endast finns att tillgå i DTS 5.1, på båda utgåvorna i keep caset. Filmen är skapad med ett 7.1-ljudspår så detta är ganska horribelt snålt att inte skicka med ett originalspår åtminstone, även om det inte hade behövt vara Dolby Atmos.

Skivan är fullproppad – med avsaknad av extramaterial. Något som börjar bli allt vanligare, tyvärr… Som jag har nämnt många gånger förr så stör det mig något otroligt när usla UHD-utgåvor som denna kostar fullpris. Det finns ingen som helst anledning att köpa denna dyra utgåva istället för den 100 kronor billigare Blu-ray-versionen. Sådant här leder bara till besvikelse och att fler kommer att sluta köpa fysiska utgåvor, vilket i sin tur leder till att de till slut läggs ner helt. Otroligt synd då streaming dels är sämre kvalitet i ljud och bild och allt annat än en säker form att faktiskt äga dina filmer. Filmer ur ditt bibliotek kan tas bort utan förvarning eller så kan utgivaren censurera dem efter eget bevåg. Så för oss filmfantaster är det väldigt viktigt att kunna få tag i bra utgåvor av filmerna vi älskar. Nu finns det fortfarande bra utgåvor på marknaden, men Operation Fortune: Ruse de Guerre på UHD är INTE en av dem.

Sammanfattningsvis så är Operation Fortune: Ruse de Guerre underhållande, men med ett väldigt tunt manus. Den usla UHD-utgåvan drar även den ned betyget.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.