Ofta ligger njutning i de små detaljerna. Stora, maffiga 100+ timmars AAA-spel i all ära, men det är den där direkta spelbarheten och det omedelbara underhållningsvärdet vi oftast är ute i efter i våra stressade, fullspäckade liv som karriärmänniskor och/eller småbarnsföräldrar. Och det är just därför mobilspel går så bra (utöver att de är bärbara). Finska studion Housemarque fyller alltså en otroligt viktig roll: Att ge oss old-school spelbarhet med modern teknik på PS4 och PC.
Ett av de absolut bästa releasenspelen till PS4 hösten 2013 var inte ett AAA-spel, utan att litet indiespel från en studio vi inte hade hört talas om tidigare. Resogun var snyggt, vanebildande och grymt spelbart sido-scrollande shoot’em-up som rörde sig i en cirkulär rörelse kring sin egen axel och påminde om ett pimpat Defender. Housemarques Nex Machina påminner i mångt och mycket om Resogun – här är det intensiv action, massor med fiender, maffiga explosioner och skott på skärmen samtidigt (vi skulle nästan kalla det för underkategorin “bullet hell”) och en superlätt spelidé som tar 10 sekunder att förstå och kanske något längre tid att bemästra helt…
Nex Machina är en så kallad twin-stick shooter, där du i princip styr hela spelet med de två analoga spakarna (den ena rör gubben, den andra siktar och skjuter) samt kör specialare på L2 (Dash) och R1 (specialvapnet du har för tillfället – om något). Det lånar från retro-klassiker som Robotron och Amiga 500-pärlan Smash TV och det är inte så konstigt, då just Defender– och Robotron-skaparen Eugene Jarvis varit inblandad i produktionen (han står som “creative consultant”).
Det är fullt ös från första sekund och det Amiga-doftande retro-soundtracket är en fröjd för öronen och själen.Har du aldrig lyssnat på riktigt välkomponerad spelmusik så rekommenderar vi dig att du sätter dig in i det – det är makalöst bra, faktiskt. Börja med de lättlyssnade versioner som Instant Remedy bjuder på Spotify. Varje värld i Nex Machina (det finns fem stycken) avslutas med en boss-fight och svårighetsgraden känns precis rätt balanserad, då du hela tiden utmanas till max men kan respawna fem gånger utan att börja om hela fighten (på varje vanlig bana måste du dock börja helt om när du dör). Det tar inte fasligt lång tid att gå igenom hela spelet i arcade mode (som det är tänkt att spelas) 2-3 timmar kanske. Men det är en jäkla adrenalinrush att göra i en sittning, så längre hade nog ingen orkat. Du kan inte spara, så har du inte tiden att köra igenom i ett sträck så är det bättre att spela Single World och låsa upp värld för värld i takt med att du klarar dom.
Att spela Nex Machina ensam är en rush. Att spela det två spelare, co-op i soffan, tar oss tillbaka till de allra bästa stunderna av 80- och 90-talets röjiga arkadspel! Och med tanke på hur modernt och snyggt allting är (PS4 Pro får uppskalning till 4K och HDR som lök på laxen) så tror vi att spelet känns lika underhållande och galet skoj såväl för helt nya spelare som för gamla. Visst, det är inte världens mest avancerade eller varierade spelupplägg – men det har en direkthet som få spel kan stoltsera med idag. Lägg därtill på flera lägen, challenges och ett pris på futtiga 179 kr på PSN Store så blir det väldigt, väldigt svårt att inte å det varmaste rekommendera action-trippen som är Nex Machina. Housemarque har gjort det igen!
Så här sätter vi betyg på Senses