Hem SpelBräd- och sällskapsspel Recension: Mutant – Hindenburg (Rollspel)

Recension: Mutant – Hindenburg (Rollspel)

Ett av de coolaste rollspelen jag spelade för en sådär 30 år sedan var Mutant. Rollspelen utspelar sig i framtiden, där stora delar av befolkningen har muterat på olika sätt. Så när spelet Mutant: Year Zero dök upp kastade jag mig över det och gillade det skarpt. Fast det är inte riktigt samma sak att spela strategispel på konsol som att spela ett äkta rollspel. Mutant: Hindenburg från Fria Ligan är en direkt uppföljare på Mutant och nu är det dags att besöka den dystopiska framtids-världen, igen.

Många år in i framtiden befolkas jorden av muterade människor, djur och robotar. Faror lurar överallt och det gäller att överleva till varje pris, genom alla medel. Du kan välja mellan att spela som människa, muterad människa, muterat djur (min favorit) eller robot. Varje klass har sina fördelar och nackdelar. Det som är extra roligt är att du behöver inte skapa en krigare för att överleva i den här världen, utan du kan till klara livhanken på många andra sätt. Roligast är om gruppen har olika yrken och klasser som gör att ni kan utnyttja varandras specialförmågor.

Som sagt; min favorit är muterade djur och här finns det också en uppsjö av kul detaljer. Varje djur har sina speciella förmågor. Det är lika underhållande att spela som en gigantisk muterad björn med en Gatling-kulspruta som det är att spela smidig katt som kan röra sig i skuggorna med en vass kniv. Varje djur har (förutom sin storlek) olika specialkunskaper som du kan nyttja i strid – men pass på att du inte går över gränsen och blir för djurisk, för då kommer du aldrig till sans igen…

Rollspelet utspelar sig ett antal år efter första Mutant, så om du vill kan du välja att använda samma karaktär du skapade då men att du får göra honom eller henne äldre. Eller om du vill skapa ett barn till din gamla karaktär. För att spela Mutant: Hindenburg behöver du införskaffa regelboken, som är en vackert inbunden bok på 207 sidor. Den finns även att köpa som PDF, men jag är old-school och vill ha en snygg bok i min hylla. Det finns specialtärningar utvecklade för Mutant med några annorlunda symboler, men det fungerar lika bra att använda vanliga sex-sidiga tärningar.

Regelboken är vackert illustrerad och väldigt pedagogiskt uppbyggd. Mutant: Hindenburg passar bra även för dig som är helt ny på rollspel då det finns exempel på hur en session kan utspela sig. Det är däremot många regler att ta in och ska du vara spelledare får du verkligen plugga ordentligt för att spelupplevelsen ska bli så kul och smärtfri som möjligt.

Längst bak i boken finns karaktärsbladen, som du kan scanna in och skriva ut eller så kan du ladda ner dem från Fria Ligans hemsida. För dig som vill få ut ännu mer av din spelupplevelse så finns det flera expansioner att köpa. Jag har testat: Gryningens beskyddare som också finns som vackert inbunden bok på 216 sidor eller som PDF. Att ha böckerna bredvid varandra i hyllan är oslagbart anser jag, så för mig blir det bokversionerna all the way.

Expansionen innehåller ännu mer historia och flera förslag till äventyr. Det finns en uppsjö nya karaktärer som du kan möta och saker att finna. Det finns även sektioner som enbart är till för spelledaren, som är tydligt uppmärkta så att upplevelsen inte spoilas för spelarna.

Sammanfattningsvis så blir Mutant: Hindenburg helt klart ett måste. Det är som en varm, gosig filt att vira in sig i och återuppleva och men även upptäcka nya äventyr i denna välskrivna och utvecklade värld. Så passa på att återvända till en av de coolaste rollspels-upplevelser som du kan hitta – eller varför inte starta din rollspels-karriär med Mutant: Hindenburg?