Hem Film & TVBlu-ray Recension: Mortal Engines (UHD)
mortal engines uhd Silver

Recension: Mortal Engines (UHD)

Jag har redan recenserat filmen Mortal Engines när den gick på bio, så denna recension kommer endast avhandla denna utsökta Ultra HD 4K-utgåva av filmen.

Redan när Universals-logotype dundrar in så inser jag att den här 4K HDR 10-utgåvan är något alldeles extra. Det ser banne mig tredimensionellt ut på redaktionens Panasonic TX-65EZ950E TV i kombination med Panasonic DMP-UB700 Ultra HD Blu-ray spelare.

Jag berömde Mortal Engines för dess innovativa produktionsdesign och att filmen har flera scener som jag aldrig sett på vita duken förut. Med kraften av 4K så kan man gå in och nagelfara varenda detalj för allt är knivskarpt, vilket var väntat då filmen är nedskalad från en 8K-master som den är filmad på. Hastiga kameraåkningar – som på en sämre spelare och med lägre bit-rate kan se hackiga, återges med perfektion.

För dig som tvivlar på om HDR gör stor skillnad för färgupplevelsen så kan detta mycket väl vara filmen som övertygar dig om faktumet: jämför Blu-ray-utgåvan (som ingår) med UHD 4K-versionen med HDR10 och Dolby Vision så har den senare märkbart klarare färger och balansen mellan svärta och ljusa partier är bland det bästa jag sett (och jag har sett en hel del).

Ljudet i Dolby Atmos är episkt och har du ett ljudsystem version bättre kommer du regelrätt känna att du själv blir jagad av ”Rovdjursstäderna”. Allt från mörk, djup bas till minsta glasklirr serveras kristallklart och med pondus.

Peter Jackson är producent på Mortal Engines och jag hyste någon sorts förhoppning att det skulle innebära massor av djupgående bakom-kulisserna material. Tyvärr var inte så fallet. Det finns ändå rätt mycket material att grotta ned sig i och visst, lite information får vi om hur filmen skapades, men tyvärr inte i den utsträckning eller detaljerad återgivning som man är van vid, från till exempel Sagan om Ringen-utgåvorna.

Sammanfattningsvis så var jag inte så värst imponerad av Mortal Engines första gången jag såg filmen på bio, men nu när jag upplevde den igen i kristallklar hemmabio-perfektion så växte den verkligen i mina ögon. Det som störde mig förut störde mig mindre denna gång och jag kunde luta mig tillbaka och uppleva ett riktigt matiné-äventyr på ett sätt som bara Ultra HD 4K med Dolby Atmos-ljud i perfekt balans kan berätta.

Bio är bättre hemma.