Hem SpelPC Recension: Metro Last Light Redux (Switch)

Recension: Metro Last Light Redux (Switch)

”Läs den här”, sa en vän till mig och stack en bok i handen på mig. Metro läste jag på framsidan. ”Vad är det här?” undrade jag. ”Riktigt bra science fiction”, svarade min vän. Och han hade rätt.

Metro last light redux - copyright 2020 4A-Games - Koch Media - Switch Screenshot

Året är 2034 och Moskva är ödelagt efter kriget. Muterade varelser och ilskna människor är ett konstant hot och den lilla spillra av mänsklighet som finns kvar lever i tunnelbanenätet. Onda människor är på jakt efter det ultimata vapnet, som kommer kunna utplåna resten av mänskligheten för evigt och det är ditt jobb att stoppa dem.

Metro Last Light Redux bygger på boken Metro 2033: Den sista tillflykten av den ryska författaren Dmitrij Gluchovskij och det här är en kille som kan skriva dystopier (det finns även ett nyare spel i serien, som släpptes förra året till PS4 och Xbox One: Metro Exodus, som vi recenserat tidigare på senses.se). Här finns en detaljrikedom som är helt outstanding och det är riktigt spännande berättelser. Detta återfinns även i spelet, även om man flyttat runt och ändrat en del. Det är ytterst spännande att undersöka det gigantiska tunnelbanenätet. Kontrollerna är lätta att ta till sig och det är skönt flyt och känsla. Du har massor av olika vapen och annat till ditt förfogande och det gäller många gånger att välja sina strider för annars står man inför osedvanligt usla odds.

Metro Last Light Redux släpptes redan 2013 och har nu portats om till Nintendo Switch. Precis som med Alien: Isolation så är det här ett väldigt stort och imponerande spel som utvecklarna lyckats klämma in i Switchens limiterade prestanda – med imponerande resultat. Spelet fungerar lika bra i bärbart som dockat läge. Det är inte så mycket text och den text som finns går att läsa utan problem, även på den lilla skärmen.

Då spelet ändå har närmare ett decennium på nacken så syns det aningen i den något daterade grafiken. Det är tråkigt att de kallar spelet Redux, när jag inte tycker det har hänt så synbart stora förändringar från originalet. Det är givetvis många, långa banor under jord och i andra spel så suckar man när man kommer till den obligatoriska tunnelbanebanan. Här avhjälps det med att vi faktiskt får besöka världen ovan jord i mycket välkomna avbrott till tunnel-orgien.

Sammanfattningsvis är Metro Last Light Redux helt klart värt en rekommendation. Det är många spännande timmars spelande för en liten slant.