Hem SpelRetro Recension: Mechstermination Force (Switch)
mechstermination force recension switch

Recension: Mechstermination Force (Switch)

Både The Division 2 och Generation Zero är till stor del skapade i Sverige och Mechstermination Force är helt och hållet producerat i Skövde av Hörberg Productions, döpt efter huvudmannen Bertil Hörberg. Han står även bakom Gunman Clivespelen som släpptes till Wii U och Switch

Screenshot Nintendo Switch: Mechstermination Force

Mechstermination Force går ut på att du ska skjuta sönder gigantiska robotar och till din hjälp har du en arsenal med olika vapen och uppgraderingar. Du kan välja mellan fyra olika krigare, sen gäller det att hitta robotens svaga punkt och skjuta, skjuta, skjuta eller slå, slå, slå. Det är vansinnigt svårt men i samma andetag vansinnigt lätt när du väl har lärt dig robotens mönster – precis som i de gamla retrospelen Contra (Probotector) och Midnight Resistance. Men utmaningen stannar inte av för att du knäckt koden: du måste hålla tungan rätt i mun och vara extremt snabb på knapparna ibland.

Mechstermination Force är ett av otalet spel som är nyproducerade ”retro-stil” -fast till skillnad mot till exempelvis Beat Cop, så är grafiken här väldigt ren, snygg och modern. Belöningssystemet i kroppen ger full pott när du äntligen lyckas spränga en robot du slagits med ett tag. Första banan är vansinnigt lätt, men tro mig att det blir svårare sen.

Den tredje roboten hade jag tokmycket problem med och precis när jag trodde att jag hade skickat den till skroten förvandlas kräket till en ny sorts robot som attackerar mig på ett helt nytt sätt.

Det här spelet är utvecklat för Nintendo Switch och det känns, för till skillnad mot andra Switch-spel jag recenserat – som ofta först kommit till andra format och sen portas till konsolen – så glömmer spelskaparna att de inte kan göra saker för smått; då det blir omöjligt att se vad som händer i bärbart läge. Visst är karaktären du spelar här också liten i bild, men det är ändå ingen skillnad i känsla eller svårighet att se vad du skall göra när du kör i bärbart läge.

Denna bild är det bara att vänja sig med att se…

Sammanfattningsvis så är det här verkligen inte ett spel för alla där ute, kanske mest för fans av From Softwares galet utmanande alster. Personligen så tycker jag inte om när det blir för uppenbart vad jag ska göra för att krossa fienden och det bara gäller att lära sig ett ganska lätt rörelsemönster. Det kan bli lite långtråkigt. Då Mechstermination Force inte är något annat än just detta och det är hela dess spelmekanik så ser jag det mer som ett Pac-man eller Tetris, ett tidsfördriv som är kul för stunden men inte mer än så.