Hem MobilAndroid Recension: Beat Cop

Recension: Beat Cop

En våg av spel i retrostil har haft premiär de senaste åren och visst finns det något speciellt med de pixliga, enkla figurerna och den kantiga grafiken. Vi här på senses.se på senare tid bland annat recenserat de nyproducerade ”retrospelen” Thimbleweed Park och Raging Justice.

Beat Cop - Screenshot - Nintendo Switch

I Beat Cop får vi stifta bekantskap med polisen Jack Kelly, som blivit degraderad till patrullerande polis efter ett mycket uppmärksammat, misslyckat uppdrag. Han blir beskylld för att ha stulit och hans kollegor vänder honom ryggen. Då bestämmer han sig för att han ska lösa fallet på egen hand och rentvå sitt namn.

Beat Cop - Screenshot - Nintendo Switch

Beat Cop släpptes första gången redan 2017 och har därmed funnits på marknaden ett tag. Nu har det premiär på Nintendo Switch och såsom i princip alla andra multiformat-spel som jag testat till Switchen, så är det ingen spelutvecklare som någonsin tänker på att Nintendos senaste maskin är en kombinerad konsol och bärbar spelmaskin. Till din tv funkar det alldeles utmärkt, men på den lilla skärmen så blir det väldigt smått och pilligt. Det här är verkligen inget tungt spel så det laddar blixtsnabbt och allt flyter på som det skall.

Beat Cop - Screenshot - Nintendo Switch

Grafiken är underbar, med en stil som fick mig att tänka på mitt gamla favoritspel Police Quest som jag hade till min Atari 1040 STe. Men spelkänslan är helt annorlunda, då Police Quest i all sin enkelhet var ett ganska spännande spel. Det är tyvärr inte Beat Cop. Innan du kommer över den information du behöver för att lösa ditt gamla fall så måste du först agera patrullerande polis: du skall skriva böter, prata med folk, eventuellt ta mutor, hitta katter osv… Dina dagar går väldigt fort – ibland frustrerande fort när man är en pixel ifrån att klara av ett uppdrag men spelet bryter, bara för att din dag är slut. Det är i längden ganska frustrerande. Du har din gata som du patrullerar och till en början så är man lite förvirrad över vart man ska hitta de som vill prata med dig, men snart finner du att det är en ganska begränsad yta att jobba på. Dialogen är kul och jargongen får en att tänka på åttiotalets gamla polisserier, med den obligatoriska arga polischefen och polishjälten som inte bryr sig om lagar och regler.

Beat Cop - Screenshot - Nintendo Switch

Sammanfattningsvis så är Beat Cop ett ganska kul tidsfördriv ändå. Det tar en liten stund att komma in i det och det kanske inte är så pass avancerat eller utvecklande så att det är värt en klar rekommendation, men om du diggar retro och åttiotalets alla snutklyschor så är detta helt klart ett spel för dig.