Hem Film & TVBlu-ray Recension: Halloween Ends

Recension: Halloween Ends

I Halloween Ends har det gått en tid efter händelserna i Halloween Kills. Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) och hennes barnbarn Allyson (Andi Matichak) har köpt ett nytt hus och de försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Året innan filmen utspelar sig så har Corey (Rohan Campbell) suttit barnvakt under Halloween och barnet han vaktat råkar ut för en dödlig olycka. Corey är nu hatad i staden då alla anser att det var hans fel. Allyson och Corey finner varandra via deras gemensamma trauma, men Corey döljer något. Laurie inser försent att Corey inte är den helylle-kille som hon först trott och i skuggorna gömmer sig något ännu värre och dödligare.

En god vän till mig är ett riktigt John Carpenter-fan och via honom såg jag originalet från 1978 första gången. Då jag själv är filmskapare så var det verkligen kittlande att den filmen fick ett sådant stort genomslag, med tanke på dess låga budget och ganska enkla story. Första Halloween blev en enorm succé och startade en trend med maskerade mördare som dödar folk på olika datum. Fredagen den 13:e-serien är ett klassiskt exempel på att casha in på samma koncept. Halloween fick massor av uppföljare och en även en ren reboot – utan koppling till originalfilmen – i början av 2000-talet. 2018 så var det dags igen för en reboot, men denna gång en så kallad soft-reboot; det vill säga att den fungerar både som en uppföljare och en reboot. Precis som de sedan gjorde med Scream. Halloween från 2018 var förvånansvärt bra, men vissa saker höll inte; som det faktum att Laurie Strode låter hela sitt liv gå till spillo för att hon är livrädd för Myers som attackerade henne en natt för 40 år sedan och har sen dess suttit på mentalsjukhus. Hennes rädsla för honom känns mer baserad på allt han har gjort under fyrtio år i alla uppföljare (som nu inte finns). Halloween Kills från 2021 är en klart habil uppföljare och en av de blodigaste i serien. Problemet här är bara att filmskaparna tydligen blandade ihop Myers med Jason Vorhees från Fredagen den 13e-filmerna, för Myers är mer eller mindre odödlig och klarar hur mycket stryk som helst. Halloween Kills slutar med en cliffhanger och det känns verkligen som att den filmen bygger upp inför att Halloween Ends ska ta vid mer eller mindre samma natt. Något mer som talade för det faktumet var att Halloween Ends hade premiär ganska exakt ett år efter Halloween Kills.

Så döm om min förvåning när Halloween Ends utspelar sig flera år efter Halloween Kills och Laurie Strode, som har varit livrädd för den inspärrade Myers i fyra decennier, nu har bestämt sig för att tydligen bli en vanlig mormor med nytt hus och bakar bullar. Så att Myers som lever någonstans och har varit på rymmen i flera år inte är en anledning till oro för den normalt så väldigt förberedda Laurie Strode är något som vi som publik bara ska köpa.

Manuset är något av det spretigaste jag någonsin har upplevt. Vi spenderar sanslöst mycket tid med den nya karaktären Corey, utan att egentligen förstå varför. Det visar sig efter ett tag, men då är irritationen redan för stor. Halloween Kills är en av de mest våldsamma och blodiga filmer jag har sett, så jag stålsatte mig mentalt för att Halloween Ends skulle bli ännu värre. Så är inte fallet överhuvudtaget. Nu klipps det istället undan varje gång någon dödar någon. För det är ju just det Michael Myers är – en bifigur i sin egen film. Normalt sett så vill jag undvika spoilers så mycket som det bara går; men jag måste ventilera mina tankar så för den som vill läsa en helt spoiler-fri recension kan lugnt läsa ner till och med trailern i nedan.

Förutom att manus är spretigt och att det känns som om censuren har varit framme med saxen så är filmen förvånansvärt långsam och ospännande. För mycket tid läggs på fel saker och för lite tid läggs på andra. Filmens enda ljuspunkt är att få se Jamie Lee Curtis som Laurie Strode ge sig på The Shape en sista gång. För att bokstavligen heta ”slutet” så är slutet på filmen ett förvirrat anti-klimax.

I de flesta av mina UHD-utgåvor recensioner så brukar filmupplevelsen höjas en hel del för att tekniken är felfri. Till och med en ganska medioker film, som till exempel Black Adam blir en hygglig och kul hemmabio-upplevelse. Halloween Ends lyckas med konststycket att göra mig rejält besviken på den punkten också.

När jag startade filmen så upplevde jag något rött inslag i bilden som jag först tänkte var en effekt i filmen, men efter ett tag så blev det så pass påtagligt att jag irriterade mig på det. Så jag tog ur Ultra-HD skivan och satte i den medföljande Blu-ray skivan istället. Det röda ”bruset” finns inte med på Blu-ray skivan. Se bild nedan.

UHD vs Blu-ray - Halloween Ends foto: senses.se

Det röda visar sig vara en komprimerings-miss och därmed är UHD 4K-utgåvan i det närmaste värdelös. Hur har detta kunnat gå igenom och ut till kund?! Jag såg faktiskt resten av filmen på Blu-ray. Bilden som sådan är helt okey, men svärtan och färgerna är något matta. Ett plus är att Dolby Atmos-ljudspåret finns på Blu-ray-skivan också. Det trycker till fint där det behövs och John Carpenters klassiska Halloween intro-musik låter helt fantastiskt bra. Som ytterligare en spark i magen på en redan usel UHD-utgåva så finns det givetvis inget extramaterial (!?).

Sammanfattningsvis så är Halloween Ends en lång rad besvikelser efter varandra. Inte nog med att filmen inte håller måttet, utan UHD-utgåvan är helt klart den sämsta jag någonsin recenserat. Det enda lilla som höjer betyget är Dolby Atmos-spåret och att få se Jamie Lee Curtis slåss mot Myers.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.

OBS SPOILERS UNDER TRAILERN FÖR DEN SOM VILL.

SPOILERS -> Nu har jag varnat tillräckligt! Den nya karaktären Corey möter Myers i en avloppstunnel där han har gömt sig sen händelserna i Halloween Kills. Corey blir inte dödad av Myers, som släpper honom och därefter börjar istället Corey mörda. En bättre film hade varit att Corey hittar den döde Myers och tar hans persona och mask och därefter börjar mörda. Det känns som att i originalmanuset var det nog så filmskaparna tänkte. men sen var de tvungna att ändra det. Annars hade det inte blivit den slutstrid mellan Strode och Myers som de sålt in. Problemet blir att Myers blir en bifigur i sin egen film och vi som publik vet inte vem vi ska investera i. Personligen tycker jag att ”Myers är död”-idén fungerar så mycket bättre, särskilt med tanke på hur mycket stryk han tog i Halloween Kills samt att Myers har levt i en avloppstunnel i två år i sin mask utan att bli upptäckt blir snabbt väldigt fånigt.<- SPOILERS