Enligt Wikipedia var det första datorspelet i golfgenren ett spel som heter Computer Golf! och det kom redan 1978. Så nu, 43 år senare, så sitter jag med Golf Club: Wasteland som faktist gör något nytt med genren.
I en inte-alltför-avlägsen framtid så har jorden gått under och mänskligheten har flytt till Mars. De superrika har det tråkigt och kan därmed välja att åka tillbaka till jorden för att köra en runda golf i de utblåsta ruinerna av det som en gång var vår planet. Spela en runda golf som du sent ska glömma.
Spelmekaniken är enkel och du har endast två saker att hålla reda på: Din vänstra styrspak och så A-knappen (om du kör Xbox). Du riktar och anger kraften du ska använda i slaget med styrspaken och när du är nöjd trycker du på A. Till skillnad mot de flesta andra golfspel så är vyn enbart från sidan. Detta är för att du spelar genom utbrända hus och annan bebyggelse, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. När du har slagit ditt slag så åker din avatar dit bollen hamnar. Så du behöver inte röra dig själv genom byggnader och sådant.
Det som är lite trixigt med spelmekaniken är att du inte får se en preview på hur bollen kommer att tappa höjd och på ett ungefär hur långt kraften i ditt slag räcker. Så det blir en hel del omtagningar innan det blir rätt. Häri ligger ett av problemen som jag fann med Golf Club: Wasteland för det är inte helt lätt att ställa in och hålla reda på hur mycket kraft du ska lägga in i slaget, samtidigt som du ställer in vinkeln. Det blir för otight vilket leder till en hel del frustration på de svårare banorna.
Du kan spela igenom hela spelet i ett slags story-läge där antalet slag och sådant inte har så stor betydelse, men sen kan du verkligen gå in och spela för poäng och klara av banorna på minst antal slag. Det gör att Golf Club: Wasteland ändå håller för ett ganska stort antal timmars spelande för en fånigt liten peng.
Grafiken är snygg och ren och påminner lite om Inside. Bakgrunderna är fulla av humoristiska skyltar och gliringar till dagens samhälle (framför allt till en viss, före detta, amerikansk president). Sen är soundtracket helt otroligt välgjort. Du får höra framtidens radioprogram med ny musik och programledare som leder sina program och genomför intervjuer. Det är super-välgjort och coolt och ger spelet en helt annan dimension än att “bara” vara ett golfspel.
Sammanfattningsvis så gillar jag verkligen Golf Club: Wastland och hade spelkonstruktörerna bara löst spelmekaniken lite bättre och så hade detta helt klart blivit ett måste. En varm rekommendation blir det istället till Golf Club: Wasteland!
Så här sätter vi betyg på Senses