Den fjärde Lisbeth Salander-filmen är en habil action-thriller och en riktig bra UHD-utgåva.

The Girl in The Spider’s Web ändrar på det mesta som gjorts i serien innan och castar om både huvudroll och ändrar typ och ålder på Mikael Blomkvist. Som action-thriller funkar den absolut, med toppar och dalar av Uruguayanske regissören Fede Alvarez (Don’t Breathe). Henric har redan skrivit om filmen på bio, läs gärna den texten först, då denna recension kommer att fokusera på UHD-utgåvan i 4K och med Dolby Atmos-ljud.

the girl in the spiders web recension

Den fjärde Lisbeth Salander-filmen (som bygger på Olof Lagercrantz fjärde Millennium-bok Det som inte dödar oss) är delvis filmad i Stockholm och bjuder på en del riktigt läckrert foto (oftast nattetid) av vår vackra huvudstad, såväl på en ensam Salander som blåser fram genom huvudlederna i staden på sin MC, men också på en spektakulär flykt över ett fruset Riddarfjärden från Kvarnholmen över till Djurgården. UHD 4K-transfern gör sig utsökt här och balanserar verkligen flera nyanser av mörker och svärta, utan att några nyanser eller detaljer går förlorade. Det är på sätt och vid anti-tesen mot HBO Nordics hemska komprimering av svärta och mörker-nivåer, som görs helt söndriga av artefakter (i Game of Thrones till exempel, titta på scener i katakomberna under Winterfell). Skärpan och färgen rött – som är av viss betydelse här – återges i världsklass och även om green screen-maskerna ibland gör sig lite påminda, så är detta överlag en bild att verkligen njuta av på riktigt stor och kraftull 4K och HDR-kapabel bildkälla.

En av filmens bästa scener!

Ljudet är nästan lika vasst som bilden, med generös och tight bas, kombinerat med en tydlig dialog, som levandegörs av snygg och sömlös användning av surround-effekter och rumsekon. Dolby Atmos kliver verkligen steget över standard Blu-ray HD-MA (Master Audio), inte som skillnad på natt och dag men ändå en påtagligt mer omfattande och mångsidigt spännande ljudbild, om du har rätt ljudutrustning för att kunna tillgodose dig det.

Extramaterialet är ett kommentarspår med filmskaparna som är intressant, för den som vill gå på djupet och ett par featurettes som på – ett subtilt, men ändå tydligt sätt – understryker att ordern från Sony var att göra denna andra (officiellt i USA) Salander-film ”mer tillgänglig”, vilket såklart begränsar hur mycket mörker och karaktärsutveckling som Lisebeth kan genomgå här. Claire Foy, som gör den hämnande hackern denna gång, är en duktig skådespelerska (i bl a The Crown) men hon får inte riktigt ta ut svängarna och hennes Salander blir därför lite entonig och småsurt sammanbiten för det mesta. Accenterna är också distraherande. Istället för att låta folk tala i sina vanliga röster och eventuella brytningar så försöker alla engelsktalande skådespelare sig på en slags hittepå-scandiengelska, som mest låter som en fejkad, tysk brytning. Att göra Mikael Blomkvist yngre är heller ingen direkt poäng, utan ändrar egentligen bara dynamiken till det sämre. Fast nu kunde man ju inte använda Mikael Nyqvist igen, så Sverrir Gudnason funkar för ändamålet.

Allt som allt är The Girl in The Spider’s Web en hygglig action-thriller att njuta av en kväll, som inte lär gå till historien som en av de bästa, men vars UHD 4K-utgåva definitivt platsar i alla, seriösa filmsamlares hyllor. Att se Stockholm på storbudget-film är alltid speciellt och här finns ett par sekvenser och mästerligt kamera-arbete som fastnar; detta är verkligen en visuellt väl genomförd film. Synd att man spätt ut konceptet för en ”bredare” publik, poängen med Lisbeth Salander är ju just att hon är ”edgy”. Som film skulle vi säga hyr, framför köp, men som UHD-utgåva är det en given rekommendation och den fysiska utgåvan går inte att jämföra med digitala UHD 4K-utgåvan på exempelvis iTunes – detta är märkbart bättre kvalitet på både bild och ljud.