Hem Böcker Recension: Flodskörden (boken)

Recension: Flodskörden (boken)

För en liten tid sedan recenserade jag Flodskörden – Rollspelet och nu sitter jag med boken Flodskörden i min hand. Precis som i fallet Ur Varselklotet så är berättelsen ur förstapersonsvy och vi får följa Stålenhags alter ego under en period i 90-talets Sverige. Militärområdet Slingan är nedlagt, men det betyder inte att allt gått tillbaka till det normala. En mystisk översvämning drabbar området och ryktena sprids snabbt om alla dess faror…

Det är verkligen ett kul grepp att Stålenhag berättar historien ur förstapersonsperpektiv. Det ger den en dagboks-feeling som fungerar väldigt bra; det blir på något sätt verkligare. Stålenhags kombination av svensk diskbänksrealism och Sci-Fi är helt unik och kombinationen är som sött och salt. Två saker på varsin sida om spektrumet, som passar perfekt tillsammans.

Flodskörden är en inbunden bok på 130 sidor. Största delen av boken är rikt illustrerad, med Stålenhags sanslöst vackra och dystopiska bilder. Texterna är ganska korta, men skapar stämning och spänning. Ovan och nedan är två av mina favorituppslag. Det finns så många detaljer att upptäcka.

Sammanfattningsvis så är även Flodskörden i bokform ett måste. Jag kan verkligen inte få nog av Simon Stålenhags version av Sveriges historia och boken är så välskriven och vackert illustrerad att du vill ha mycket mer när den ganska korta historien är över. Jag ser fram emot framtiden och fler böcker från Stålenhag – men tills dess får jag helt enkelt spela rollspelen och se Amazon TV-serien Tales from the Loop, som är baserad på Ur Varselklotet.