Hem Böcker Recension: Ur Varselklotet -Rollspelet

Recension: Ur Varselklotet -Rollspelet

En av Sveriges mest intressanta och stilbildande författare och illustratörer måste vara Simon Stålenhag. Ända sen jag läste hans första bok, med namnet Ur Varselklotet (Illustrerade Sägner Ur Slingans Landskap 1984-1994) så har jag varit hooked på hans vision om 80-talets Sverige. Korsningen av det typiska svenska och sci-fi är otroligt kittlande, då det verkligen känns som två saker som är så långt ifrån varandra som något kan vara, men det funkar så bra ihop precis som pepparkaka och grönmögelost.

När jag fick höra att Ur Varselklotet fanns som rollspel så visste min iver inga gränser. Tänk att få besöka hans värld på nära håll! Rollspelet levereras i en vacker, inbunden bok på 192 sidor och den är rikt illustrerad från pärm till pärm. Jag har recenserat och testat ett helt gäng rollspel nu på senaste tiden, men redan när jag öppnade denna bok så insåg jag att det här skulle bli något annorlunda.

Ur Varselklotet fungerar perfekt för dig som är nybörjare, då det finns flera pedagogiska exempel och hela kapitel vigda åt den som är fullkomlig novis på att spela rollspel. Det är ett välkommet plus i kanten, för det är inte alltid helt lätt att hänga med på allt till en början. Reglerna i Ur Varselklotet är baserade på Mutant – År Noll-rollspelet, så för er som har spelat det så är det bara att kliva rakt in och börja skapa er en karaktär.

Ur Varselklotet skiljer sig en hel del från andra rollspel på två punkter: Du kan inte dö och din karaktär är ett barn. Goonies-vibbarna är därmed påtagliga! För varje år som går i spelet så blir du äldre och när du når en viss ålder måste du byta karaktär för då har du blivit för gammal för att hänga med kidsen och springa runt på äventyr. Du har flera olika karaktärs-typer att välja mellan och varje har sina kunskaper och förmågor, som hjälper gruppen framåt. Det gäller att skapa en grupp som har rätt kunskaper för uppdraget.

I Ur Varselklotet så ingår det fyra stycken, kompletta äventyr som tillsammans bildar kampanjen Vetenskapens Vidunder. Här finns all info som behövs för att skapa spännande spelsessioner. Jag rekommenderar att vara fyra till fem spelare (inklusive spelledare) för att ni ska få ut det mesta ur spelet.

Det är inte bara i Sverige som den mystiska militärområdet slingan finns, utan den finns även i USA och rollspelet är utvecklat på så vis att det går lätt att låta spelet och kampanjerna utspela sig på andra sidan Atlanten istället. Alla namn, kartor och dylikt finns i två versioner.

Sammanfattningsvis så finner jag ingenting att klaga på i Ur Varselklotet-rollspelet. Som vanligt är detta ett välgjort rollspel som är välkonstruerat och logiskt uppbyggt. Att basera reglerna på Mutant – År Noll var genialiskt för dessa regler är ordentligt testade och funktionella. Ska jag ta upp något negativt så finns det inga tärningar med i paketet och du måste skriva ut eller kopiera dina egna karaktärsark. Men då allt annat håller sådan hög kvalitet är detta bara en petitess, som faktiskt inte drar ned slutbetyget. Så passa på och upplev Simon Stålenhags episka värld som ett barn på 80-talet; i ett rollspel som lyckas få full pott!

Förlaget Fria Ligan skickade recensionsexemplar av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan ni läsare (konsumenter) är de vi skriver våra oberoende intryck för.