Hem Film & TVBlu-ray Recension: Five Nights at Freddy’s

Recension: Five Nights at Freddy’s

Mike (Josh Hutcherson) lider av mardrömmar sedan hans lillebror blev bortförd av en okänd gärningsman när han var liten. I vuxen ålder har han svårt att behålla ett jobb, men eftersom han tar hand om sin unga lillasyster måste han ha en stadig inkomst. I desperation tar han det enda jobb som erbjuds honom, som nattvakt på en nedlagd restaurang med namnet Freddy Fazbear´s Pizza. Redan första natten inser han att detta inte kommer att vara ett vanligt nattjobb, eftersom animatronics-dockorna, som tidigare underhöll matgästerna, verkar vara levande och hela stället bär på en hemsk hemlighet.

Five Nights at Freddy´s började som ett väldigt annorlunda TV-spel som hade premiär för ganska exakt tio år sedan. Jag introducerades till hela spelserien i och med att jag recenserade Five Nights at Freddy´s: Security Breach och jag hade då ingen aning om hur de andra spelen i serien var uppbyggda. Det första spelet bygger helt och hållet på att hålla koll på var de olika karaktärerna håller hus via övervakningskamerorna och stänga dörrar för att hålla dem ute. Det gäller att hushålla med elen.

Filmen Five Nights at Freddy´s har utvecklat storyn, men tyvärr är den allt annat än sammanhängande och logisk. Det spenderas för mycket tid på Mike och hans sömnproblem och mardrömmar, och det känns flera gånger som om filmskaparna har blandat ihop sina Freddys. Något annat som stör mig är hur dumt storyn är upplagd. Mike har fått uppdraget att vakta den övergivna restaurangen på natten, men han får sedan skit för att några bryter sig in på dagen och vandaliserar. Det kan knappast vara hans ansvar. Dessutom finns det en polis vid namn Vanessa (Elizabeth Lail) som inte verkar ha något annat för sig än att hänga med Mike om nätterna de få stunder som han inte sover på jobbet. Five Nights at Freddy´s har en stor skara fans och det finns många youtubers som har gjort film efter film om spelet. Så filmskaparna tyckte att det var en bra idé att peta in ett par av dem i olika cameo-roller. Problemet är att jag, som inte har en aning om vilka dessa personer är, bara blir irriterad över att filmen spenderar osedvanligt mycket tid på helt ovidkommande karaktärer.

Till filmens pluskonto vill jag ändå nämna att jag är så glad och imponerad över att filmskaparna har valt att göra Freddy och hans gäng som animerade dockor och därmed inte skapade dem i en dator. Det ger hela filmen en härlig textur som jag inte är van vid att se i film nu för tiden. Något annat på plussidan är att mannen, myten, legenden Matthew Lillard (Scream) är med i filmen. Även om det är ett litet inhopp, så är varje sekvens med honom cineastiskt guld. Det som är extra kul är att han i och med Five Nights at Freddy´s har fått lite av en comeback i genren som gjorde honom berömd från början.

Något annat som är bra är UHD-utgåvan som uppvisar en felfri överföring till 4K från de 6,5K Arri Alexa-kameror som den är filmad på. HDR-10 ger filmen en extra lyster. Stora delar av filmen utspelar sig i mörker, men det är smart ljussatt och kontrasten mellan det mörka och det ljusa ser helt fantastiskt ut. Ljudet är i Dolby Atmos och är bland det bästa jag har hört på länge. Det är en hel del läskiga saker som sker runt omkring dig i surroundljudet och under slutstriden trycker det till ordentligt i de lägre registerna.

Universal har varit notoriskt dåliga på att skicka med extramaterial och har till och med släppt storfilmer som Jurassic World: Dominion helt utan något extra. Så döm av min förvåning när det faktiskt finns extramaterial på den här skivan. Det är visserligen tre ganska korta dokumentärer, men de ger ändå en kul inblick bakom kulisserna.

Sammanfattningsvis är Five Nights at Freddy´s ganska banal och stundtals förvirrande, men filmen har ändå flera ljuspunkter och den fina UHD-utgåvan drar också upp betyget.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.