Hem SpelPC Recension: Five Nights at Freddy’s – Security Breach

Recension: Five Nights at Freddy’s – Security Breach

Five Nights at Freddy’s: Security Breach är det nionde spelet i serien om den animatroniska karaktären Freddy och hans gäng. Serien startade 2014 och på den tiden har alltså nio spel i huvudserien släppts och fyra spinoff-spel. Jag vet att serien är stor, men hade personligen – i ärlighetens namn – aldrig ens hört talas om den förrän recensionsexemplaret damp ned på redaktionen. Denna, senaste delen, släpptes till PC förra året och kommer nu till Playstation 4 och Playstation 5.

Din avatar heter Gregory och han är en ung pojke, som av misstag blivit inlåst i nöjespalatset Freddy Fazbear’s Mega Pizzaplex. Nu måste han överleva natten för att kunna ta sig ut. Nattetid rör sig robotarna som de vill och även om de kanske vill hjälpa till så är de ibland lite väl hårdhänta. Den enda som Gregory kan lita på är ”Freddy”; tillsammans försöker de finna ett sätt att ta sig ut till friheten.

Med lite snabb research så kunde jag läsa mig till att spelmekaniken är sig ganska lik i alla spelen. Du är en karaktär som är inlåst och försöker ta dig ut. Till din hjälp har du övervakningskameror, dörrar, ventilationstrummor och massor olika platser att gömma dig på. Du måste använda din list och finurlighet för att klara dig undan farorna (och fasorna). Du har inga vapen eller möjlighet att slåss.

Five Nights at Freddy´s: Security Breach ser kanske på ytan ut att vara ett ganska gulligt familjespel – men fy sjutton vad läskigt det är! När en av de andra robotarna får nys på dig så jagar de dig besinningslöst och även om du rör dig snabbare än dem, så ger de aldrig upp. Du måste vara smart för att komma undan och använda miljöerna till din fördel. Det finns många ställen att gömma sig på och det gäller att vara snabb så motståndarna inte hinner se dig. Om de väl får tag i dig så spelas en av de mest effektiva jump-scares animationer upp som jag någonsin sett. Jag hoppar högt varje gång! Andan är verkligen i halsen och håret står rätt upp på armarna…

Problemet med Five Nights at Freddy’s: Security Breach är ironiskt nog exakt samma sak som dess styrka; det är inte så mycket mer än att gömma sig, leta nycklar, gömma sig igen, springa och så vidare. Det blir till slut lite enahanda och jag hade nog velat se någon omväxling i upplägget, åtminstone efter ett tag. Det bästa exemplet på ett spel som har en gimmick som sedan går i en helt annan riktig är det klassiska spelet Portal. Där lyckas de vrida storyn så att samma spelmekanik får ett helt nytt liv.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Five Nights at Freddy’s: Security Breach, just för att det är så välgjort och läskigt och hur repetitivt det än må vara så vill du ändå spela till slutet för att se hur det går för Gregory.

Maximum Games skickade ut recensionskod för detta spel. Tillhandahållare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.