Hem Spel3DS/2DS Recension: FIFA 15

Recension: FIFA 15

Efter åtta veckor på förstaplatsen på speltoppen i år – FIFA 15 går som tåget och är den perfekta underhållningen under höstlovet!

Varje år presenteras våra favoritsporter i ny version av EA Sports. Ofta kan det handla om rätt små justeringar, ärligt talat. Någon extra funktion här och där, PR-pitch om förbättrad AI och mer realistisk grafik. Nu är sportspelen anno 2015 över oss. Vi har tidigare skrivit om NHL 15, som var överraskande bra trots avsaknaden av funktioner, och nu har turen kommit till FIFA 15 som alltså för första gången utvecklats från grunden för next-gen-konsoler (Xbox One och PS4) med Ignite-motorn.

FIFA_15_Clint_Dempsey-PS4

Det första man slås av är att presentationen blir alltmer tv-lik för varje år. Här finns ju helt nya resurser, i fråga om bättre processorer och massor med mer minne. Vid snabbtitt på avstånd så är det faktiskt svårt att särskilja spelet från en äkta fotbollssändning i HD. I närbild är det dock fortfarande uppenbart att det är grafik och tv-spel vi snackar. Ansiktsmodellerna har en (ganska bra) bit kvar till att kunna kallas ”realistiska”, även om det är snyggt högupplösta vaxdockor vi tittar på. Rörelserna har förbättrats rejält och nu kan man faktiskt se och ännu mer känna igen stjärnspelare som Zlatan och Ronaldo. En annan kul detalj är att spelarna uttrycker mer känslor med kroppen, genom utfall med armarna och dramatiska gester á la italienska ligan. EA har verkligen jobbat med bollfysiken och spelarnas hantering av den, så nu kan spelare faktiskt krocka och fälla krokben på varandra om exempelvis två från samma lag springer in samtidigt på bollen. En pass som går lite för sent och tas emot dåligt kan också göra att spelaren får den på bakfoten och då kan tappa balansen. Det är inte spelavgörande finjusteringar, men det känns ändå snyggt och kul och ökar såklart investeringen i spelet.

I vanlig ordning är EA mästare på inramning, stämning och att återskapa den fantastiska pulsen i stora fotbollsmatcher. Publiken är fortfarande lite generisk, men blir alltmer rörlig och individuell mot förr och de nya kommentatorerna funkar bra, 95% av tiden (ibland kommer grodor, som när vi låg 10-0 över ett annat lag och de säger ”it’s starting to look rather one-sided”. No shit. Om det nu inte var menat som ironi). En av de största förändringarna i denna del är en efterlängtad tweak – spelet är mer aggressivt och det är lättare att göra mål och svårare att försvara. I många år var det precis tvärtom, backarna var demoner och plockade bollar som andra plockar lågt hängande frukt. Man var tvungen att ta långskott och dribbla som en kung för att få målchanser – och vissa gillar ju det. Men för oss, som är mer arkad-älskande, så är nya läget: med spektakulära nickar, volleys och delikatesskott, varmt välkommet. Med ett bra lag kan du snabbt komma in i det hela och börja lira mot datorn eller en kompis. Målisarna känns också något bättre tweakade, där toppmålvakter som Evertons amerikanska VM-stjärna Tim Howard agerar helt annorlunda än någon stackare från division 2 i Allsvenskan.

FIFA 15 känns som ett välkommet steg i rätt riktning, som vanligt. Det är överlägset snyggast hittills, mest avancerat i fråga om rörelser och individuell anpassning och det är helt späckat med spellägen, såväl lokalt som online (och online-matcherna flyter på rätt bra, mestadels av tiden). Vad vi fortfarande saknar är ett större steg framåt i AI och spelarintelligens. För ärligt talat dras fotbollsspel fortfarande med samma grundproblem som de hade för 10-15 år sen. Spelare måste bli rörligare och mer realistiskt spel-intelligenta. En boll som sparkas ut kan man ju uppskatta vart den landar och då givetvis göra sig spelbar genom att röra sig mot den. Nu är det som det brukar – spelarna står i princip fastlåsta som käglor och där bollen landar, den spelaren ”får” den. Samma sak gäller passar och att möta upp. Alltför ofta slår man bra passar, som missas bara på grund av att en spelare inte tar ett enda litet steg fram för att möta passen, utan istället står kvar och hamnar i passningsskugga när motståndaren kliver fram och lätt kan plocka upp den. Onödigt och helt orimligt att det skulle ske så ofta i fotboll på toppnivå.

PS4 eller Xbox One?
EA Sports har ett tätt samarbete med Microsoft kring FIFA 15, särskilt nu med pågående eSvenskan (kul idé förresten), så från officiellt håll är PS4- och Xbox One-versionen ”helt identiska”. Men enligt våra tester så är det skillnad och då återigen till PS4:ans fördel (vilket är vanligt, tyvärr). Skillnaden är inte enorm, men Xbox One saknar några mjukgörande effekter i grafiken och den har tydliga dippar i frame rate i repriserna, när allt zoomas in och blir mer avancerat, grafiskt. Det är ingen enorm skillnad, förvisso, men har du valet så är PS4-versionen något snyggare och snabbare. Xbox One-versionen innehåller å andra sidan 14 unika spelare i FUT (FIFA Ultimate Team), så det kanske kan uppväga det hela?

fifa-15-malkamera

Coolt med målkamera-tekniken i matcher

Lustig grej i sammanhanget är att FIFA 15 kommer till i princip varenda format på marknaden, inklusive gamla Wii, men inte (i dagsläget) till Wii U. Förmodligen har det att göra med de 100 miljoner sålda enheter av Nintendos gamla trotjänare, medan nya formatet kämpar med försäljningssiffrorna. Trist.

Sammanfattningsvis gillar vi verkligen FIFA 15 på next-gen. Det är ett ytterligare ett steg i rätt riktning; mot fotboll som ser mer realistisk ut, samtidigt som man ökar på arkad-känslan och gör spelet lite mer målrikt och spektakulärt. Det saknas fortfarande lite ”fotbolls-tänk” hos AI:n, men vi är övertygade om att i takt med att man lär sig utnyttja kraften hos next-gen-konsolerna så kommer det att förbättras för varje utgåva framöver. Ett måste-köp för fotbollsfans.