Hem SpelPC Recension: Chernobylite

Recension: Chernobylite

Tjernobylkatastrofen har varit grunden för otalet spel, filmer och serier. Nu senast imponerade HBO-miniserien Chernobyl stort på mig och jag delade då ut högsta betyg. Så när Chernobylite dök upp i recensionshögen så kastade jag mig över det.

Först ut så är Chernobylite ett av de snyggaste FPS-spel jag spelat. Miljöerna är helt fantastiska och det känns verkligen som om du promenerar på de radioaktiva gatorna i verkligheten. Vår avatar heter Igor och han letar efter sin fästmö som försvann när reaktorn fick härdsmälta 1986. Nu, 30 år senare, är han på plats igen och måste nu navigera mellan tid och rum för att finna sanningen. Dina fiender är varelser som rör sig genom olika tidsportaler och kan attackera dig var som helst, när som helst.

Du samlar saker konstant för att kunna förbättra dina vapen och din utrustning och när du har klarat dig igenom tutorial-biten i spelet, så kommer du till en plats där du kan bygga din bas. Nu öppnas även spelvärlden upp med att du kan välja uppdrag och vilka kamrater du tar med dig. Dina val påverkar historien och det finns ett antal olika slut på spelet.

Chernobylite är i runda slängar cirka 14 timmar långt och runt 20-25 timmar om du vill öppna upp de andra sluten. Det tycker jag ändå är väldigt prisvärd längd på spelet. Du kan välja om du vill spela Chernobylite på ryska eller på engelska och jag testade båda. Kan säga att jag gillar de ryska röstskådspelarna mycket bättre än de engelska för de låter liksom mjäkiga i jämförelse!

Det som är synd med Chernobylite är att spelskaparna valde att ta in övernaturliga element i spelet: jag älskar miljöerna och mystiken så mycket så det störde mig att de inte valde en mer realistisk värld. Sen kan jag tycka att hela samla och bygga saker är så fruktansvärt uttjatat nu; det känns mer som ett sätt att fylla ut speltiden med än att de faktiskt kommer på något nytt.

Sammanfattningsvis så är Chernobylite supersnyggt, ganska läskigt på sina ställen och det blir verkligen en omslutande spelupplevelse. Jag körde det på Playstation 4 Pro och upplevde inga prestandaproblem eller komprimering. De få negativa aspekterna drar inte ned slutbetyget så mycket ändå. Så en varm rekommendation till Chernobylite!