Hem SpelPC Recension: Chasm – The Rift

Recension: Chasm – The Rift

Chasm: The Rift är verkligen ett old-school FPS (First Person Shooter) med allt vad det innebär. Storyn är mycket enkel och snabbt bortglömd. Tid och rum har slitigt sönder och vår avatar är fast i ett levande helvete fylld med monster, groteska soldater och allt annat oknytt som du kan tänka dig. Samla på dig vapen och skjut dig igenom de olika uppdragen för att ha en möjlighet att överleva och kanske kunna rädda världen.

Chasm: The Rift har en speciell plats i mitt hjärta. Det här är kanske inte en av de mer kända titlarna som hade release under 90-talets andra hälft men för mig så minns jag spelet med värme och då inte för spel-mekaniken eller storyn utan musiken!

1997 regisserade jag en kortfilm som heter Delad Insats och det här var precis i övergången mellan att bara göra film för att det var kul till att göra något mer professionellt så jag och min vän som jag gjorde filmen med ville ha en enhetlig musik för att det skulle kännas som filmens soundtrack. Jag hade precis köpt Chasm: The Rift till min PC och på den tiden spelades musiken direkt från CD-skivan som spelet kom ifrån. Så jag kunde lyssna på musiken i min CD-spelare. Musiken visade sig passa perfekt och vi använde flera av låtarna i filmen.

Så för mig så kommer alltid Chasm: The Rift påminna mig om den filmen så nu när spelet gör comeback så ville jag verkligen uppleva det igen.

Chasm: The Rift har samma uppbyggnad och game-play som många andra FPS-spel under den här tiden av 90-talet men då du kan skjuta av armar, ben och huvud på dina motståndare så blir det ändå något nytt. Flytet är härligt snabbt och effektivt och det finns många fiender att skjuta ner. Precis som i Doom så gäller det att hitta rätt nycklar, kort eller knappar för att komma vidare. Nya vapen och uppgraderingar finns att tillgå för att kunna klara av farorna som möter dig.

Det som är lite synd är att spelskaparna bara har uppdaterat upplösningen till att nu fungera i 4K och att spelet är modifierat så du kan använda handkontroll. Det finns inget uppdaterad läge där de har uppdaterat den väldigt åldrade grafiken. Så det är inte fråga om en remake eller en remaster utan mer av en lätt uppdatering för att fungera på moderna konsoler och datorer.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Chasm: The Rift just för att det är en lite bortglömd FPS pärla som inte så många kanske har hört talas om. Så passa på och upplev lite härlig 90-tals retro FPS med allt vad det innebär!

SNEG skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.