Hem TVNetflix Recension: Bo Burnham – Inside (Netflix)
bo burnham inside Guld

Recension: Bo Burnham – Inside (Netflix)

Den amerikanske komikern Bo Burnham började sin karriär i ung ålder på Youtube och 2010 fick (den då 20-årige) Burnham chansen att göra sin första, timmeslånga show. Den fick namnet Words, Words, Words och med hans träffsäkra komik och underfundiga sånger så blev den snabbt en succé. Hans nästa show, kallad What, kom tre år senare och det var det första jag såg med honom. Jag fattade snabbt tycke för hans humor och hans låt ”Repeat Stuff” är en riktig favorit. 2016 hade hans tredje show premiär som fick namnet Make Happy och även om jag tyckte att den var bra så diggade jag What desto mer. Dagens betraktelse Inside är hans fjärde show och på grund av Covid-19 så blev den inte riktigt som han först tänk sig. Han berättar i Inside att han började få panikattacker på scen och slutade därmed att turnera med sina shower ett tag. Han hade planer, i början av 2020, att göra comeback – men en viss pandemi satte stopp för det. Istället bestämmer han sig för att göra en show instängd i sitt hem.

Bo Burnham har gjort precis allt i Inside. Han filmar sig själv och med smarta ljus-lösningar skapar han ljusshower värdiga scen-framträndanden. Hans musik drar oss igenom filmen och precis som förut är de underfundiga och roliga men med en mörk botten. Längst ner i recensionen finns en av låtarna från Inside som heter Welcome to the Internet och hur trallvänlig den än är, så visar den oss en allt annan än hälsosam bild av vad internet verkligen är. Blandat med musiken får vi se hur han testar ljus, ställer in kameran, äter och sover under sin tid i isolation. Hans skägg och hår växer och plötsligt börjar jag inse att det här är allt annat än en vanlig humorspecial.

Inside börjar sakta men säkert visa oss ett personporträtt, som vi inte riktigt var beredda på att se. Det finns en låt som heter I´m Turning 30 där en endast kalsong-beklädd Burnham sjunger om hur hans fyller 30 och att han kommer ta livet av sig den dag han fyller 40. Låten är precis som hans andra; trallvänliga och du faller in i rytmen och sen inser du att ”Vänta, va? Vad sa karln?!”. Hela tiden pendlar Inside mellan humor, satir och allvar. Det finns kanske ingen riktigt röd tråd i vad showen handlar om – förutom möjligen Bo Burnhams nedstigning i helvetet.

Sammanfattningsvis så är Inside helt klart det bästa Bo Burnham någonsin producerat och att han har filmat, klippt, skrivit och framfört allt i filmen gör saken ännu mer imponerande. Bo Burnham: Inside är ett solklart måste för både nya och gamla fans och jag ser fram emot – och hoppas – att han snart ska kunna komma upp på scenen igen.