Hem SpelPC Recension: Beer Factory

Recension: Beer Factory

Beer Factory är ett företagssimulations- och ledningsspel. Ta utmaningen och hantera din egen ölfabrik, med anställda, produktionslinjer, samt import och export av varor!

När jag spelade Beer Factory kom jag att tänka på en sekvens i filmen Nyckeln Till Frihet, när Morgan Freemans karaktär Red berättar hur han klarar av fängelsetiden. Han tänker sig hur han målar varje staketpinne var för sig och hur han lägger varje individuell sten i grunden till sitt hus. Lite så är det med Beer Factory, för här får du nöjet att dra i varje bult var för sig i marken när du bygger lagerhyllorna.

Beer Factory ingår i en genre av spel som jag kallar för “jobbspel”, och normalt sett avskyr jag sådana spel där jag måste jobba när jag vill koppla av. Men det finns en tjusning i Beer Factory som sakta men säkert fick mig att tycka att det är riktigt roligt att “jobba”. Som simulator är Beer Factory väldigt välgjort, för dels får du känna på hur det är att köra gaffeltruck, hur du hanterar pengar, anställer folk och placerar ut personalen där den gör mest nytta. Du hanterar det ekonomiska och ju mer pengar du får in, desto mer expanderar du företaget sakta men säkert. Till en början har du ingen öl att sälja, du jobbar endast med att förfina råvaror och sälja till andra bryggerier.

Det är även väldigt kul att du måste dricka kaffe för att kunna sprinta, det kan nog vara en av de mest realistiska detaljerna jag någonsin sett i ett spel! Det finns även en otrolig tillfredsställelse i att städa och göra i ordning, och snabbt inser jag att jag hellre städar min digitala ölfabrik än att jag sliter fram dammsugaren hemma. Det kanske inte är så dumt med “jobbspel” i alla fall!

Beer Factory finns för närvarande endast till PC, och även om det går att köra med handkontroll rekommenderar jag verkligen tangentbord och mus. Det är många olika menyer att navigera mellan och det blir bara otroligt tillkrånglat med handkontroll. Grafiken är ganska enkel men detaljerad, och därmed kräver spelet ingen superdator för att flyta felfritt. Du klarar dig bra med 4GB i RAM och ett GeForce 780-kort eller liknande.

Det som är synd med Beer Factory är att det har en del irriterande buggar, bland annat med gaffeltrucken, men precis i skrivande stund har det dykt upp en patch som löser flera av problemen som fanns. Bland annat var det väldigt struligt att lyfta pallen med trucken, då pallen i sig inte har någon vikt och den flög över golvet så fort du nuddade den. Det är åtgärdat, vilket är ett plus.

Sen finns irriterande småbuggar i grafiken, där olika delar av miljön kan blinka fram och tillbaka, ger en känsla av att spelet är lite billigt, vilket är synd för det är väldigt välgjort i övrigt.

Jag störde mig även på att ena stunden så drar du i varje bult för sig och sedan i nästa stund tar spelet rejäla genvägar. Bland annat när jag ska ladda på pallen på bilen så har den en lastlucka bak och jag hoppar ur trucken för att öppna den, för jag har nu blivit van med att varje grej ska ha handpåläggning in i minsta detalj. Men så är det inte den här gången, utan jag behöver bara åka nära bilen med pallen så lägger den sig på plats automatiskt. Det kändes väldigt inkonsekvent.

Beer Factory är, buggarna till trots som sagt en välgjord och väldigt realistisk simulator, förutom en enda sak som får spelet att spåra ut totalt, och det är Francis.

Francis är en uteliggare som bodde i lokalen innan du tar över den och börjar bygga din fabrik. Han dyker sedan upp titt som tätt för att jävlas och är någon sorts ninja-uteliggare, för han försvinner i ett rökmoln och dyker upp någon annanstans. Enda sättet att bli av med honom är att slänga saker på honom tills att han svimmar av och lommar iväg…

Francis går att stänga av, men det är fortfarande så otroligt udda att han överhuvudtaget finns att spelskaparna lika gärna kunde ha haft zombies som attackerar en gång i veckan.

Sammanfattningsvis så är Beer Factory roligt och för dig som älskar genren så kommer du inte bli besviken. Sen är spelet inte perfekt utan det har en del buggar och en ninja-uteliggare med namn Francis så slutbetyget når inte riktigt upp till en rekommendation.

CreativeForge Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.