Hem Film & TVBlu-ray Recension: Beast

Recension: Beast

I Beast får vi möta Dr Nate Samuels (Idris Elba) och hans döttrar Norah (Leah Jeffries) sa,t Meredith (Iyana Halley) som åker till Afrika för att besöka deras mammas hemby. Där möter de Martin (Sharlto Copley) som har som yrke att vakta djurlivet från tjuvskyttar. När de besöker en grannby så möter de en fasansfull syn. Hela byn har blivit massakrerad av vad som verkar vara ett lejon. Lejon beter sig normalt sätt inte så här och snart så hamnar familjen Samuels och Martin i livsfara då lejonet ställer in siktet på dem. Nu gäller det att försöka överleva tills dess att hjälp kan komma.

Jag tror knappast att författaren Peter Benchly förstod vad han skapade då han skrev boken Hajen år 1974. Året efter filmatiserade den då 31årige Steven Spielberg boken och premiären av den filmen myntade enligt legenden ordet Blockbuster. Sen var det många som försökte sig på att göra sin egen film om människor mot olika otäcka djur. Allt från Joe Dantes pirayor till Frank Marshalls spindlar och för att inte tala om alla olika muterade odjur som till exempel de underjordiska maskarna i Hotet från Underjorden.

Premissen är enkel; sätt vanliga människor i en situation där de möter något ovanligt stort otäckt odjur som fortsätter att attackera dem mot alla odds. Några kommer dö, några kommer överleva och har man otur blir det en helsikes massa uppföljare.

I Beast har ”turen” kommit till savannens konung lejonet. Manusförfattarna nämner både en och två gånger att lejon inte beter sig på det här viset och vi som publik har även fått en liten inblick i varför sagda best är ute efter människor. Problemet är bara att regissören Baltasar Kormákur inte har gjort sitt jobb tillräckligt bra och satt våra hjältar i situationer som de endast överlever för att lejonet väljer att INTE döda dem. Ett exempel när lejonet försöker att bita efter Nate under bilen och ger upp istället för att bara använda sina väldigt långa och extremt kraftiga framben med tillhörande klor att bara slita tag i honom. Det är ju sååå mycket lättare med hajar som inte har dessa extremiteter. Beast är förvånansvärt kort med sina 90 minuters långa speltid, men upplägget haltar och vissa sekvenser dras ut i all oändlighet för att sedan stressa igenom andra scener utan att något hinner att landa över huvud taget. Framför allt mot slutet börjar filmen kännas väldigt stressad och inte på ett bra sätt.

Filmens behållning är helt klart Idris Elba som är en sån där skådis som alltid är bra även om allt runt omkring är uselt. Samma sak med Sharlto Copley som jag inte har sett i något på senare tid och blev glatt överraskad när han dök upp. Iyana Halley och Leah Jeffries som spelar döttrarna är helt klart habila skådisar men deras karaktärer är bland de två mest irriterande personerna på den här planeten. Redan innan det börjar gå åt helsike så lyckas de med konststycket att bara vara påfrestande och det är svårt att sedan försöka bry sig om dem när de hamnar i fara. Framförallt då de beter sig ÄNNU dummare när lejonet är i farten. Ska inte gå in på för många detaljer då jag aldrig vill spoila något i filmer som jag recenserar.

Det jag blev väldigt positivt överraskad över var hur sanslöst fint gjorda CGI-lejonen är. Det finns en scen då Copleys karaktär kelar med ett av lejonen och det ser helt perfekt ut.

Beast finns inte på 4K, varken i Sverige eller utomlands vad jag har hittat, så det är Blu-ray som gäller. Bilden är stabil även i snabba panoreringar och jag upplevde inga komprimerings-artefakter. Färgerna är fina och det ser väldigt bra ut även i mörka scener. Den enda sekvens som ser väldigt konstigt ut är första sekvensen där det verkar som om de har lagt till extra oskärpa digitalt och bilden blir väldigt ofokuserad. Det är i filmen och inte utgåvans fel. Ljudet levereras i DTS Master Audio 7.1 och här tycker jag det är synd att distributören inte har valt att skicka med ett Dolby Atmos spår. För det hade helt klart fått plats på en så här kort film och då utgåvan – inte – har – extramaterial…Jag blir verkligen genuint ledsen över dessa usla utgåvor där extramaterialet väljs bort. Det verkar finnas en hel del extramaterial på import-versionen av filmen så det FINNS material där ute att lägga på skivan. Underkänt!

Sammanfattningsvis så har Beast ändå sina ljusa stunder och även om det har låtit som att jag har sågat filmen jämns med fotknölarna så finns det underhållande sektioner. Betyget blir därför inte katastrof-uselt och det är ändå efter att jag drog av ett poäng för att Blu-ray-utgåvan saknar både Atmos och extramaterial.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.