Hem SpelPC Recension: Aspire – Ina’s Tale

Recension: Aspire – Ina’s Tale

Pussel-plattformsspel är lite av en favoritgenre för mig och jag har testat ett helt gäng på senaste tiden. Favoritspelet är dock fortfarande Inside och jag letar hela tiden med ljus och lykta efter andra spel som är lika kluriga, snygga och med bra story. Darq kom nära, men nådde inte riktigt hela vägen fram. När jag såg trailern för Aspire: Ina’s Tale så verkade det väldigt intressant, så jag passade på att knipa redaktionens recensionsexemplar.

Ina är fast i en evig sömn. Nu är det upp till den som spelare att hjälpa henne genom alla faror i drömvärlden, så att hon kan vakna igen.

Grafiken i Aspire: Ina’s Tale är stilren och snygg, spelet har verkligen sin egna look. Storyn är välberättad och intressant och viktigast av allt: detta är riktigt kul att spela! Banorna är varierande och även om det börjar löjligt lätt så blir det snabbt svårare och svårare. Till slut fick jag klia mig rejält i huvudet för att lösa uppgifterna som dök upp och hindrade min framåtrörelse.

Aspire: Ina’s Tale känns som gjort för Switch och fungerar därmed lika bra i bärbart som i dockat läge. Det är inget som blir för smått eller otydligt och flytet är ingen märkbar skillnad. Det är väldigt mycket underhållning för en liten penning.

Det som är lite synd med spelet däremot är att kontrollerna ibland känns lite otighta. Jag vill svinga mig i en kedja och sen hoppa men det är många gånger slumpen som blir avgörande och inte min skicklighet. Sen märkte jag också av buggar, så som. att avataren kunde fastna på flera olika ställen. Till exempel om du flyttar på något kan du hamna bakom och inte ha någon möjlighet att ta dig upp eller ut. Då måste du ladda om till senaste checkpointen och det blir snabbt irriterande om du har kommit en bit på ditt pussel. Laddtiderna är också ganska långa och det förvånar mig, för även om grafiken är snygg så är den inte på långa vägar så avancerad så att dessa laddtider känns befogade. Vi fick spelet tidigt och en lågoddsare är att några (eller kanske alla?) av dessa småskavanker kan fixas med patchar kring release.

Sammanfattningsvis vill jag ändå passa på att rekommendera Aspire: Ina’s Tale för hur det än är så är spelet roligt och underhållande till största delen och skavankerna glömmer man därför bort ganska snabbt.