Hem LjudHörlurar Test: Steelseries Arctis 9X

Test: Steelseries Arctis 9X

Hörlurar är något som vi verkligen diggar här på senses.se och denna gång har jag fått möjligheten att testa Steelseries Arctis 9X. Detta är ett par trådlösa lurar som är utformade speciellt till Xbox One. Nu fungerar de givetvis även till andra format också, men mer om det senare. Xbox One h saknar som bekant Bluetooth vilket leder till en hel del problem då de flesta, trådlösa lurar bygger på just den tekniken. Så vad Steelseries Arctis 9x gör är att du kan koppla dem till Xboxen på samma sätt som du kopplar dina trådlösa handkontroller – detta är unikt och gör alltså att du slipper dongeln som annars behöver finnas inkopplad i USB-porten på exempelvis Plantronics RIG 800 LX. Här klickar du på sök-knappen på din Xbox och sökknappen på lurarna och vips så har de kopplat ihop sig. Väldigt smidigt – men med en nackdel, som jag går in på strax.

Köp SteelSeries Arctis 9X till bra pris och stöd samtidigt kvalitetsjournalistik på senses.se!

Steelseries Arctis 9X

Arctis 9x känns verkligen lätta och är väldigt mjuka och bekväma. Efter flera timmars spelande så kände jag inte det minsta obehag eller trötthet. Ljudet i dem är kristallklart med fin och djup bas. Dock så saknar surround-effekt, vilket är synd. Det är här just denna trådlösa teknik faller lite till korta, för det går inte (än så länge) att skicka en surroundsignal utan att vara inkopplad med sladd på Xbox One. Micken är inbyggd i luren, men du kan lätt rulla in den och slippa ha den framme när du inte behöver den. Du kan även stänga av micken med en tydlig knapp på lurens baksida. Då lyser det rött om micken så att du inte kan missa att du har den avstängd. Du har även analog volymkontroll och mix mellan chat och spelljud.

Steelseries Arctis 9X

Arctis 9X är som sagt utvecklade för Xbox, One men det betyder inte att de bara kan användas till den konsolen. De stöder även Bluetooth, vilket gör det möjligt att koppla dem till din dator eller smartphone (både Android och iOS). Ljudet upplevde jag blev lite lägre under samtal än vad jag var van vid, men de på andra sidan hörde motparten mig bra, så det fungerar fint ändå. Batteritiden är enormt bra; det var till slut så att jag nästan började undra om jag hade laddat dem en gång utan att jag mindes det. Ljudkvalitén bibehålls in i det sista och de ger ifrån sig en ljudsignal när laddningsnivån börjar tryta.

Steelseries Arctis 9X

Så vad fungerar inte så bra då? En sak som störde mig något enormt är just funktionen att du kan starta din Xbox när du startar upp lurarna. Den funktionen kan du inte stänga av. Så är du i närheten av din Xbox när du ska starta lurarna – för att exempelvis ha dem till telefonen – måste du gå och stänga av Xboxen! Inte så smart funktion. Kanske inte hela världen, men ganska irriterande till slut. Sen som en udda bonus så är lurarna kopplade både till Xboxen och telefonen samtidigt så spelar du så kan du prata och svara i telefonen samtidigt, utan att behöva byta headset vilket såklart är smidigt.

Sammanfattningsvis så är dessa hörlurar helt klart ett måste. Vill du ha ett par riktigt schysta, trådlösa hörlurar till främst din Xbox One (eller, för den delen, någon annan konsol som stöder Bluetooth, din PC, Mac eller smartphone) så är dessa riktigt prisvärda, bekväma och med ett riktigt fylligt och bra ljud. Danskarna kan.

Här köper du Arctis 9X och stöder senses.se gratis – hjälp oss att behålla sajten helt gratis och slippa betalväggar. Tack!