Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Angry Birds Movie 2

Recension: The Angry Birds Movie 2

1993 hade filmen om Nintendo-legendaren Super Mario premiär och det var ett episkt magplask, där filmskaparna verkligen inte hade en aning om hur de skulle kunna göra film av det klassiska plattformsspelet. Så när Angry Birds-filmen hade premiär 2016 så trodde jag att det skulle bli ett lika stort misslyckande som Super Mario Bros-filmen. För man kan ju inte säga att det är en särskilt avancerad handling som de finska fåglarna har i det populära mobilspelet. Jag hade fel – första filmen var både underhållande och riktigt rolig, med en bra rollbesättning. Så frågan är om The Angry Birds Movie 2 kan hålla måttet?

Red (Jason Sudeikis) är hyllad som fågelhjälte på hemmaplan. Det var han som räddade dem från grisarna. Dock så känner han att hans stjärnstatus dalar lite när inget nytt hot mot dem finns. Tills en dag då Griskungen Leonard (Bill Hader) plötsligt dyker upp och ber honom om hjälp. Det finns en tredje ö, som är befolkad av Örnar, och deras ledare Zeta (Leslie Jones) är ute efter total dominans. Nu måste de arga fåglarna och de gröna grisarna slå sig ihop och tillsammans bekämpa det nya hotet.

Som svar på min egen fråga i ingressen så tycker jag absolut att The Angry Birds Movie 2 håller samma sköna stil som den första filmen. Filmskaparna har verkligen lyckats med konststycket att både vara trogna den första filmen och även fått med sköna detaljer från spelet.

Då ingen av fåglarna kan flyga så använder de slangbellan som transportmedel. Det känns lite som att andra studios använder sitt avstånd från Disney och kan därmed ha lite vuxnare humor.

Det är både en och två dolda svordomar i filmen som kommer med perfekt komisk timing och på ett par ställen så skrattade jag rakt ut. Det är ett bra betyg tycker jag, för personligen skrattar jag väldigt sällan högt när jag sitter ensam och ser en film.

Tack vare humorn och de färgglada karaktärerna så funkar The Angry Birds Movie 2 verkligen bra både för vuxna och för barn. Plus att de übersöta fågelungarna har fått större plats i den här filmen. Lite på gott och ont, för en del skämt drar till slut ut lite för mycket.

I Sverige finns det tyvärr ingen UHD-utgåva av The Angry Birds Movie 2, men den finns att få tag på utomlands för 4K-samlarna. Vi nordbor får nöja oss med Blu-ray. Nu är det förvisso en väldigt bra utgåva med fina färger och med ett omslutande och bra DTS-HD-ljudspår. Sen är disken proppad med extramaterial med både kortfilmer och bra dokumentärer gör inte saken sämre.

Sammanfattningsvis så är The Angry Birds Movie 2 helt klart värd en rekommendation. Det är en rolig och fartfylld upplevelse som överträffade mina förväntningar.