Hem SpelPC Recension: After Us

Recension: After Us

After Us utspelar sig efter att jorden har gått under. Allt liv är borta och det enda som finns kvar är förvridna kvarlevor från en svunnen tid. Energi-varelsen Gaia får i uppdrag av Moder Natur att rädda djurens själar som är fångade i kärl. Det är en farlig värld för överallt finns farliga oljetäckta varelser kallade Devourers som kan gör allt för att behålla den livlösa vidriga värld som nu Gaia står inför att försöka rädda. Det är en svår uppgift men för varje räddad själ och varje vinst i mötet med ondska så blir världen lite mer levande.

After Us är helt klart ett av de snyggaste spel jag har spelat på sistone. Varje miljö är verkligen fantasifull och spel-mekaniken är utmanande men ändå rolig och underhållande. After Us är uppdelat flera olika sektioner och varje sektion har ett visst antal djurarter som vi ska rädda under spelets gång. De onda representeras av olja och plastpåsar så orsaken till varför världen gick under är ganska (över)tydlig.

Du klättrar, hoppar och åker zip-lines mellan olika trasiga broar och hus. Mänskligheten representeras i förvridna statyer som är utspridda överallt. Det är verkligen en mardrömsvärld och en detaljrik sådan. För att hitta nästa kärl så måste Gaia sjunga och när hon ska öppna dem så skickar hon ut sitt hjärta vilket är en energi-burst som för ett ögonblick gör världen grön och vacker igen.

När djurets själ är befriat så rör sig det djuret i omgivningen och ju fler man räddar desto mer befolkat och levande blir det. Ljud-designen och musiken är väldigt välgjord och tillsammans med det visuella och spelmekaniken så blir After Us en fröjd för öga, öron och är ett kul utmanade spel!

Det enda som är synd är att just att den oljiga sörjan som kväver allt liv är exakt samma historia som i The Gunk och Wavetale. Två spel som hade premiär med ett års mellanrum och nu fem månader senare så kommer ytterligare ett spel med samma upplägg. Alla tre spelen har gemensamt att miljön står under hot från varelser som kväver naturen och alla tre har en kvinnlig protagonist som är den person som kan stoppa det.

En annan sak som störde mig lite var att det finns två grafik-lägen på spelet och antingen kan jag välja 4k och 30fps eller så är det 2K och 60fps. Personligen så väljer jag alltid fps över grafik men det är lite konstigt att spelet måste halvera upplösningen för att orka med att köra 60fps på en Playstation 5. Så avancerad grafik och stora banor är det inte anser jag.

Sammanfattningsvis så är After Us helt klart värd en varm rekommendation för som sagt det har inte bara ett tänkvärd historia utan det är riktigt kul och utmanande också!

Private Division skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.