Hem SpelPC Recension: Wavetale

Recension: Wavetale

Wavetale handlar om en värld där havsnivån har höjts så pass mycket så att vattnet har dränkt det mesta av civilisationen. Vi får följa Sigrid som en dag finner ett annorlunda sätt att ta sig över vågorna och med sitt nät och nyfunna krafter så kan hon slå tillbaka mot mörkret som hotar att krossa resterna av hennes värld. Surfa över vågorna, svinga dig upp i olika byggnader, slåss mot monster och ta bort svart sörja som sakta äter allt i sin väg. Till sin hjälp har hon sin griniga gamla Farmor och andra överlevare. Hitta alla hemligheter och befria världen från det pågående hotet.

Wavetale har en superfin och intressant story som rullas upp på ett mycket effektivt sätt. Vi blir snabbt introducerade till Sigrids värld och även händelsen som ger henne möjligheten att surfa på vågorna och det är något som är livsviktigt i en värld under vatten. Animationerna är väldigt fint gjorda då du surfar på vågorna, det har fint flyt (Bokstavligen) och det gäller att åka på rätt sätt för att inte hamna mitt i sörjan som sakta tar över. Det som är synd däremot är att även om grafiken är skapad för att vara ganska ”enkel” i sin look så blir tyvärr karaktärer och vissa miljöer distraherande kantiga ibland.

Jag körde WavetalePlaystation 5 och därmed finns det inga som helst prestanda problem hårdvarumässigt så det är hur spelet är utformat som tyvärr ger en väldigt låg-upplöst upplevelse ibland. Sen så känner jag att story elementet med att rädda världen från svart sörja har gjorts i ett flertal spel nu. Det gjordes bland annat i The Gunk och där fungerade det bättre tycker jag.

Wavetale är ganska så ofarligt spel egentligen, visst varelserna och sörjan kan döda Sigrid men det är väldigt lätt att slåss mot dem och när du dör så startar du mer eller mindre exakt på samma plats. Du tar ingen skada av att ramla eller hoppa från höga höjder så att ramla ned när du klättrar är endast ett ofog i att det tar tid att springa uppför alla trappor igen. Så avsaknaden av att det inte finns något att förlora gör att Wavetale blir ganska slätstruket och till slut repetitivt.

Sammanfattningsvis så är Wavetale ett fint tidsfördriv men jag hade velat ha lite mer utmaning i det för att behålla mitt intresse längre.

Thunderful skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.