Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Uncharted – The Lost Legacy (PS4)
uncharted lost legacy recension Silver

Recension: Uncharted – The Lost Legacy (PS4)

Uncharted 4 var hett efterlängtat, sedvanligt försenat och visade en gång för alla att skillnaden på Xbox One och PS4 inte bara är teoretiska siffror till PS4:ans fördel. Rent krasst har ett så tekniskt fulländat spel aldrig förr skådats på en modern konsol. Punkt. Det var vackert, rörde sig som en dröm, utnyttjade HDR briljant (som alla Naughty Dog-spel gör) och var det närmaste ett interaktivt action-äventyr vi någonsin varit. Det var dock inte det bästa spelet i Uncharted-serien, den äran tillhör fortfarande Uncharted 2 (som du kan uppleva i upphottad version på PS4 för en billig peng i Uncharted: The Nathan Drake Collection).

uncharted lost legacy

Uncharted: The Lost Legacy skulle som sagt först ha blivit ett DLC-paket till Uncharted 4, lite som Left Behind var till The Last of Us. Och därför är det inte konstigt att Lost Legacy nästan på pricken liknar Uncharted 4, såväl i upplägg som miljöer, även om detta utspelar sig i Indien. Den stora skillnaden är avsaknaden av spelets huvudkaraktär, Nathan Drake, som här istället ersätts av Drakes flört (från tvåa) Chloe Frazer och legosoldaten Nadine Ross (som du lär minnas att du slogs mot i fyran). Dessa två damer blir de facto Nate och Sully, med det sedvanligt småcharmiga gnabbet som döljer tycke i grunden och tight teamwork. Faktum är att Chloe är så på pricken lik Drake i både bakgrundshistoria, egenskaper och färdigheter att det enda som egentligen skiljer dom åt är en gnutta charm och att Chloe kan dyrka upp lås (en superenkel mekanik á la Witcher, utan frustration att ha sönder dyrkarna).

uncharted lost legacyOch precis som i Uncharted 4 så bjuds vi på ett spel som är ett tekniskt mästerverk. Naughty Dog känns som de varit med och uppfunnit Playstation-maskinerna – ingen kan krama ut så mycket grafisk briljans och detaljer som de kan, kombinerat med korta laddningstider och fantastiskt ljud. På PS4 Pro flyter spelet i princip felfritt i 60fps, vår sweetspot och grafiken – som skalas dynamiskt upp till 4K – bländar en bokstavligen med de visuellt otroliga ljuseffektern från solen, ytreflektioner och det bästa vatten du någonsin sett i ett tv-spel. Karaktärerna rör sig supermjukt och realistiskt och skådespeleriet är i vanlig ordning riktgt bra, även om ansiktsmodellerna kanske är aningens mer uncanny valley än vad Uncharted 4 var. Samtidigt får man komma ihåg att från beslutet att göra om detta DLC till ett eget spel så har bara ett år gått, så det är ändå imponerande prestation av Naughty Dog och ytterligare en fjäder i hatten för Sony som kan räkna med att kränga ännu fler PS4 Pro tack vare denna uppvisning.

uncharted lost legacy

Uncharted: Lost Legacy bjuder i princip inte på några överraskningar, varken spelmekaniskt eller storymässigt, under de knappa 10 timmar det tog för oss att spela igenom det. Och det kan låta som något negativt. Men då vi verkligen älskar Uncharted-spelen och Naughty Dogs lägsta nivå är som många andra studiors toppnivå, så är det verkligen ingen kritik. Detta är inte en regelrätt uppföljare (vilket även märks på det lägre priset), utan mer som en spin-off / sidohistoria och förmodligen ett test att köra Uncharted-konceptet med två kvinnliga karaktärer istället. Och visst funkar det, särskilt som Chloe Frazer i praktiken blir en kvinnlig karbonkopia av Nathan Drake; en skön, smått egocentrisk tjuv, skattjägare med enorm historiekunskap, dödliga skills och bitsk, uppkäftig humor.

uncharted lost legacy

Samla på skatter, uppleva otroliga miljöer, gör processen kort med hundratals elaka soldater och leva ut ett äventyr med mytologiska undertoner. Vad finns att inte älska hos Uncharted: The Lost Legacy? Samtidigt längtar vi till Uncharted 5, gärna med Nate och hans dotter denna gång och att bjudas på lite nya spelupplevelser och spelmekaniska grepp. För om någon kan revolutionerna genren på Playstation, så är det Naughty Dog.