Hem Film & TVBlu-ray Recension: UFO Sweden

Recension: UFO Sweden

I UFO Sweden så får vi möta Denise (Inez Dahl Torhaug) vars pappa försvann under mystiska former för åtta år sedan. När en bil rasar in i en lada så inser hon att det kan mycket väl vara hennes pappas gamla bil. Hon tar kontakt med föreningen UFO Sweden, där hennes pappa var aktiv, för att få hjälp att undersöka saken. Till en början är de väldigt skeptiska mot Denise, men efter ett tag så börjar även de inse att hon kanske har rätt. Tillsammans ger de sig ut på ett farligt och riskfyllt äventyr som leder dem bortom tid och rum.

Crazy pictures är ett filmkollektiv från Norrköping som började med att skapa kortfilmer på Youtube. 2018 hade deras första långfilm premiär Den Blomstertid nu kommer som gör massor helt rätt, men tyvärr faller det på manus och regi. Visuellt är Den Blomstertid nu kommer mer eller mindre helt perfekt och bland det bästa som har gjorts i Sverige, någonsin. Men tredje akten haltar rejält och filmen tappar därmed en hel del poäng. UFO Sweden har haft dubbelt så stor budget som deras första film så mina förhoppningar var rejält höga.

Det som verkligen fungerar med UFO Sweden är det visuella. Fotot är snyggt, produktions-designen är välgjord och effekterna är av absoluta toppklass. Problemet är att – precis som med Den Blomstertid nu kommer – så haltar manuset ganska rejält. Folk är arga helt utan anledning förutom att det behövs just då för manusets skull. Sara Shirpeys karaktär, som är polis och ska föreställa vän till Denise ,verkar tidvis inte göra annat än att försöka hugga henne i ryggen för att nästa stund vara bästa vän igen.

Medlemmarna i UFO Sweden har en sanslöst hård skepsis mot Denise för att hennes pappa var ”tokig”, men om det är några som borde tro henne är just medlemmarna i föreningen. Sen utspelar sig filmen på 90-talet och även om filmskaparna har gjort mycket rätt så är det en del tekniska detaljer som känns lite väl moderna för att passa in i tidsbilden.

Det finns även en hel del bra saker också förutom det visuella och den helt episka biljakten genom Norrköping och det är samspelet mellan Denise och Lennart (som spelas av Jesper Barkselius). Här är det verkligen tydligt att det finns en respekt och värme dem emellan.

Blu-ray-utgåvan uppvisar fin och stadig bild i 1080p med hög bitrate. Färgerna är stadiga och svärtan är djup och snygg. Det fina fotot kommer verkligen fram och snyggast är just ovan nämnda biljakt. Ljudet kommer i DTSHD och då endast i 5.1, men det är ändå fullgott och trycker till ordentligt där det behövs. Framför allt mot slutet av filmen då allt ställs på sin spets så är ljudbilden extra imponerande.

Till skillnad mot alla andra nuförtiden så har Crazy Pictures verkligen gått in för att ha med extramaterial. Det finns bland annat en väldigt intressant och välgjord dokumentär samt lite annat smått och gått att sätta tänderna i. Ett annat stort plus är att det finns ett kommentarspår också!

Sammanfattningsvis så är UFO Sweden inte likt något annat. Jag satt med ett stort fånleende på läpparna och sveptes med i allt som fungerade perfekt i filmen. Tyvärr så blir det lite repris och filmen tappar väldigt mycket i tredje akten som känns väldigt stressad och ofokuserad. Med det sagt jag vill ändå rekommendera UFO Sweden för när filmen är på topp så finns det inget annat i Sverige som slår den just nu!

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.