Hem MobilAndroid Recension: Tintin Match
Tintin match recension Silver

Recension: Tintin Match

av Fredrik Johansson

Det är lite av en generations-klyfta, men alla som växte upp i Sverige på 70- och 80-talet vet garanterat vem seriefiguren Tintin är. Den näpne reportern, med hjärta av guld, flankad av hunden Milou, vännen Kapten Haddock och de snurriga Dupondtarna roade otaliga barn och tonåringar med sina rafflande äventyr runtom i världen. På sistone har den belgiske figuren fått både en storfilm signerad Steven Spielberg och mött modern kritik av svenska bibliotekarier och även blivit rättsligt prövad i hemlandet, men friades helt i domstol.

Hugo trollet spel på tv
Vem kommer ihåg Hugo från tv (och Amiga)? Foto: Youtube

Danska 5th Planet Games är kanske mest kända för att idag förvalta Hugo, ett annat barndomsminne där man som knatte kunde ringa in till TV och tävla med hjälp av AXE-knapptelefonen och styra det danska trollet Hugo i direktsändning där han hoppade från tågräls till tågräls (det och Kalaspuff-spelet släpptes även till Amiga, minnena!). På sistone har företaget släppt endless-runner-spelet med Hugo och Cristiano Ronaldo (som, ärligt talat, var sådär) och jag var kanske lite skeptisk för hur man skulle använda sig av Tintins äventyr i ett match 3-pusselspel. Men jag blev överraskad! Efter att ha spelat betan i några dagar och final versionen (som var väldigt lik sista beta-versionen) så kan jag bara konstatera att Tintin Match är både snyggt, charmigt och väldigt roligt, vilket även gör det galet vanebildande.

Tintin match spelplanen

Det är ett klassiskt match 3-spel, huvudskaparen har jobbat på King med bland annat Candy Crush Saga, om man gör ingen hemlighet av det. Du som spelat något av Kings tre-av-samma-spel kommer komma in i det direkt (och alla andra också). Minst tre av samma färg tar bort rutorna och du kan även kombinera långa kedjor och former för specialare, såsom (atom) svamp, flygplan (som kör ett varv och prickar en ruta du ofta behöver) eller energikulor som tar bort en viss färg. Ja, ni hör – inga överraskningar här rent spelmekaniskt, men varför försöka laga något som inte är trasigt?

Det som är nytt är att man kan samla delar av miljöer och kort på figurer ur Tintins värld och bygga små set-pieces för att gå vidare (lite som Super Mario Run, där det dock är mer estetiskt än funktionellt). Detta första äventyr fokuserar på historien kring Krabban med guldklorna och det är en lågoddsare att spelet lär byggas ut med fler historier baserade på serietalbumen.

Tintin match miljöer och figurer
Att få återskapa scenarion ur seriealbum genom att låsa upp bitar är en kul touch. Foto: 5th Planet Games / Moulinsart

Likt Candy Crush, Soda Crush och allt vad de heter så håller inte konceptet för jättemånga spel på raken utan som ganska utpräglad casual gaming, några omgångar medan man dödar tid i kollektivtrafiken eller så (även om vissa banor skapar ”bara en gång till”-känslor). Vidare så är spelet i början extremt lätt för att med tiden blir svårare och svårare och mindre generöst i blandningen, vilket gör att du frestas att köpa boosters och dessa paket kan kosta från några tior till hisnande 1 300 kr (för ett enda super-pack-köp). Men det är såklart helt frivilligt och mikrotransaktionerna kan stängas av, för barn och föräldrars ekonomiska och mentala hälsa (smurfbär för tiotusentals kronor, någon?)

Tintin Match är snyggt, enkelt och rätt vanebildande – ett utmärkt mobilspel med andra ord. Eftersom det är gratis att prova och sätta igång med finns ingen anledning alls att inte göra det, så dra över till Google Play eller App Store och ta hem och testa idag. Du lär inte ångra dig.