Hem SpelPC Recension: theHunter – Call of the wild (Te Awaroa National Park)
theHunter call of the wild Te Awaroa National Park recension

Recension: theHunter – Call of the wild (Te Awaroa National Park)

av Cenny Bjurvén

Expansive Worlds släppte i december 2020 ett ny DLC-paket till PC för spelet theHunter: Call of the Wild som heter Te Awaroa National Park, beläget på Nya Zeeland. Jag har fått testa konsolversionen (Xbox One X), som är relativt pinfärsk. Det man ska ha i åtanke är att själva grundspelet släpptes 2017 och det som är dagens betraktelse är en i raden av DLC som släppts till detta. Jag som var ganska obekant med det här spelet sen tidigare blev jätte-peppad för att få testa, då jag ändå är hyfsat jaktintresserad.

theHunter: Call of the Wild: Foton / Screens från Xbox One-X versionen
theHunter: Call of the Wild (Te Awaroa National Park): Foton / Screens från Xbox One X versionen

Med förväntningar höga som få när jag visste man släppt DLC på DLC till spelet, så väntade jag mig en jaktsimulator som skulle sparka undan fötterna på mig. Och det började väldigt bra då jag såg de animerade sekvenserna. som är riktigt välgjorda. För att börja någonstans så var landskapen som jag sprang runt i väldigt vackra och realistiska; från höga berg till djupa dalar så har man lagt ned tid på naturen och detaljerna, för att man som spelare skall njuta av att befinna sig i spelets centrum.

Över till själva spelupplevelsen så känns den väldigt realistiskt, då djuren kan lägga märke till din närvaro på ljud, doft och helt enkelt genom att se dig, om du inte tar hjälp av din omgivning för att hålla dig gömd. Efter en ganska lång inlärningskurva så hade jag till slut lyckats smyga mig på en björn. Liggandes lade jag an geväret mot axeln, tog sikte och tryckte av… skottet träffade klockrent och jag blev alldeles lyrisk över att ha fått en björn som min första trofé. Dock så grusades den lyckan väldigt fort då jag märkte att björnen började springa iväg. Sen spenderade jag den kommande timman med att jaga denna skadeskjutna björn över halva reservatet. Ja, du lästa rätt: enbart halva, för det här – visuellt fantastiska – reservatet sträcker sig över 64 kvadratkilometer. Eftersom jag har ett tålamod som är lika långt som en normalbegåvad sexåring, måste jag vara helt ärlig och säga att jag kom aldrig ifatt björnen innan jag tröttnade på att springa runt.

theHunter: Call of the Wild: Foton / Screens från Xbox One X versionen

Om man tillhör FPS-typen av spelare som tycker om att skjuta mycket och ofta, så är det här inte spelet för dig. För enligt min mening så tror jag att Expansive Worlds har lagt ned väldigt mycket fokus på att upplevelsen ska vara så verklighetstrogen som möjligt, vilket betyder att du kan följa spår i närmare en timma innan du ens kommer se ett djur. När du väl spårat upp bytet så gäller det att du träffar; gör du inte det så börjar proceduren om. Det jag försöka säga är att av min erfarenhet av spel så kommer man antingen älska det här spelet eller så kommer man hata det, för det kräver en stor skopa tålamod för att fullfölja uppdragen.

För att summera då, så måste jag säga att detta är en indragande upplevelse, med moder jord som sällskap. Jag blev glatt överraskad att kunna spela ett spel, som är från början utformat för PC, på konsol och egentligen inte se någon skillnad i grafiken: Vackra skogsmiljöer, skuggor som faller naturligt och fallna träd där man kan se brytet i stammen glasklart är bara några av detaljerna som Xbox One X-versionen förmedlar strålande. Dina preferenser som spelare kommer att avgöra direkt om du kommer att tycka detta spel är underhållande eller inte.

Men oavsett om du är en erfaren gamer eller novis så kommer jaktintresserade spelare med tålamod uppskatta spelupplevelsen och den grafiska skönhet som finns att tillgå.

theHunter: Call of the Wild (Te Awaroa National Park): Foton / Screens från Xbox One X-versionen