Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Jesus Rolls (BD)
The Jesus Rolls - Bluray

Recension: The Jesus Rolls (BD)

Jesus (John Turturro) muckar från kåken och träffar sin bästa vän Petey (Bobby Cannavale) utanför portarna. De ger sig mållöst iväg och passar på att stjäla en muskelbil från hårfrisören Paul Dominique (John Hamm). I samma veva möter de en gammal vän Marie (Audrey Tautou) och tar med henne på ett galet, sexuellt äventyr.

John Turturro spelade den helt underbara, bowlande karaktären Jesus i kultfilmen The Big Lebowski från 1998. Den filmen skrevs och regisserades av bröderna Coen (Fargo). The Jesus Rolls lanseras som någon sorts uppföljare eller spinoff på The Big Lebowski – men så är inte fallet. Visst Turturro spelar samma karaktär, men den som tror att filmen ska handla om bowling har verkligen fel. Trailern lanserar den som att det är karaktären från Lebowski, men det finns en enda scen i hela filmen då de faktiskt bowlar och sen är resten endast en lång gäspning.

John Turturro har skrivit manus och regisserat The Jesus Rolls och detta är egentligen en amerikansk remake av en fransk film från 1974 som heter Les Valseuses. Filmens titel betyder bokstavligen testiklar men den fick det något mer smakliga namnet Flörtkulorna när den kom till Sverige. Här i ligger problemen med The Jesus Rolls; Turturro har egentligen bara översatt filmen till engelska och gjort samma film en gång till. Visst, han har kanske minskat något på nakenheten och tweakat slutet något – men i det stora hela så är det här samma film. Nu är det ju så att världen har förändrats en del sen 1974 och manuset hade mått bra av att uppdateras till en modern värld. Nu känns filmen istället extremt mossig och för att vara marknadsförd som komedi så finns det noll roliga scener i hela filmen.

Blu-ray-utgåvan uppvisar helt okey bild, men väldigt lågt ljud. Jag var tvungen att dra upp förstärkaren ovanligt mycket för att få ut en vettig volym. Bilden har fina färger och bra svärta i nattscenerna. Det finns inget tillstymmelse till extramaterial, förutom ett par trailers för andra filmer. Priset på Blu-ray-utgåvan är som tur är under hundringen och då är det nästan okey att lansera en sån här ”vanilj-utgåva”.

Som jag nämnde i ovan så står bröderna Coen inte bakom den här filmen över huvud taget och enda anledningen till att de lät Turturro använda karaktären från Lebowski var för att han skapade stora delar av den via improvisation (hans signum att slicka på bowlingklotet bland annat). Så när ni ser filmen gör inte som jag: se inte framför er att den ska handla om karaktären från Lebowski. Den handlar bara om någon som har samma namn. Det finns ingenting som knyter filmerna till varandra. Det här är inte den filmen som trailern vill få oss att tro. Hade åtminstone filmen varit intressant och bra så hade jag varit snällare i mitt betyg, men nu är filmen endast en lång gäspning med extremt föråldrade värderingar. Så betyget blir därefter.