Hem SpelMac Recension: Superhot (Switch)

Recension: Superhot (Switch)

Vid första anblick ser Superhot verkligen inte mycket ut för världen. Jag fick lite Robocop 3 (spelet)-vibbar, med dess enkla, rena grafik och ansiktslösa fiender. Sen började jag spela – och det var inte många sekunder senare som jag var helt beroende!

Superhot - Screenshot - Nintendo Switch

Superhot fungerar så att tiden rör sig endast då du rör dig själv. Banorna är ganska enkla och snabba. Du är ensam mot ett gäng fiender; du får ibland kanske börja med en pistol eller ett tillhygge, men allt som oftast är du helt obeväpnad. Slår du en fiende så tappar de sitt vapen som du kan plocka upp det i luften och använda. Du kan se dig omkring överallt och som sagt inget sker förrän du rör dig. På så sätt kan du skapa riktigt häftiga och innovativa actionscener.

Superhot - Screenshot - Nintendo Switch

Superhot är ingen shooter, utan egentligen mer ett pusselspel och ett riktigt roligt sådant. Du får verkligen tänka till om du ska använda dina begränsande tillgångar på bästa sätt. Till en början har Superhot noll och ingen handling, men ju längre du spelar desto djupare och coolare blir det. Det blir riktigt creepy till slut och spelet utan handling har helt plötsligt en djupare story än vad man någonsin skulle kunnat tro…

Superhot hade premiär redan 2016, men nu har spelskaparna alltså portat det till Nintendo Switch och det är en match made in heaven. Då vi kör i bärbart läge så vrider sig världen när du vrider på konsolen och du kan på så vis se dig om. Du kan i dockat läge använda Joy-consen för att se dig om och röra på dig, med en nästan VR-lik känsla som resultat. Superhot finns för övrigt till alla konsoler som stöder VR i dedikerad VR-version.

Superhot - Screenshot - Nintendo Switch

Sammanfattningsvis så är Superhot ett beroendeframkallande, stilistiskt och ganska udda spel som inte liknar något annat jag har testat. Så det är helt klart värt en rekommendation!