Hem SpelPC Recension: Monster Energy Supercross 4

Recension: Monster Energy Supercross 4

av Cenny Bjurvén

Om ni minns så skrev jag om ett annat motorcykelspel för ett tag sen som hette Ride 4, faktum är att Monster Energy SuperCross 4 – spelet vi skall prata om idag – också utvecklat av italienska Milestone. Förväntningarna var höga när det kommer till det visuella och rädslan satte samtidigt in för jag verkligen önskade att det inte skulle vara lika svårt…

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 4 Xbox One X
Screens från Xbox One X-versionen

Om vi skall börja med att prata om grafiken så är den bra; den möter kanske inte mina förväntningar men den är absolut bättre än Supercross 3 och det märks att utvecklarna lagt ned tid på att göra grafiken mer realistisk. Delvis så lyckas man med det och ibland gör rörelseeffekter att alla färgerna flyter ihop så det blir nästan som att man tittar på en rörlig målning i vattenfärg. Men på de ställen som man verkligen har lyckats så har man lyckats extremt bra, exempelvis så man ser hur spåren blir djupare för varje varv och hur det bara sprutar lera från bakdäcket.

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 4 xbox one x
Screens från Xbox One X-versionen

Om vi ska hoppa över till spelmekaniken så är den precis som i Ride 4 framtagen för att vara så realistisk som möjligt, för precis som Ride 4 så har Supercross 4 en längre inlärningskurva än andra racing-spel men när man väl förstått mekaniken och har spelat ett tag så är det vansinnigt underhållande att spela om man är ett par stycken som spelar mot varandra (men detta kan också bero på att jag själv kommer från en motorsports-familj). I övrigt så är spelet väldigt likt föregångaren, Supercross 3, men med en del tillägg och förbättringar.

Screens från Xbox One X-versionen

Klassiska karriärs-läget är ersatt med ett helt nytt sådant, med fler officiella lag och ett nytt färdighetsträd för att förbättra din förare under karriärens gång. Tanken är god, men här saknas en bra story eller inramning som gör att man verkligen känner sig manad att grind:a vidare lopp efter lopp. ”Är det bara i det läget då som man kan få färdighetspoäng i?”, undrar ni säkert, och nej det är det inte för här kommer nästa tillägg som man inte haft innan: över 25 utmaningar som man kan tjäna in färdighetspoäng på också. Det största lyftet som Milestone gjort med Supercross 4 är att vi nu har över 100 officiella förare från säsongen 2020. Varför är det det största lyftet? Jo, för i den här versionen så har vi både Eli Tomac och Ken Roczen vilket är dom två absolut bästa förarna i världen enligt mig, och i föregående versioner så har man bara haft med en av dom. Man har också ett nytt compound att träna på och och utforska med lite free-riding, men detta är ungefär samma som Supercross 3, fast i en annan miljö.

Screens från Xbox One X-versionen

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att man i denna uppföljare uppgraderat det mesta från föregångaren, med bättre grafik, nytt karriärläge och ett nytt compund, en hel del ny utrustning samt kläder och delar till motorcykeln som man kan tjäna ihop till under spelets gång (från början så har man dock bara en uppsättning att välja på och den är redan förvald när du börjar). Kort och gott så är det här ett underhållande spel om man sitter en grupp kompisar och spelar mot varandra. Ensam i karriärläget känns det dock något krystat, tyvärr.