Hem SpelSwitch Recension: Super Mario RPG

Recension: Super Mario RPG

Super Mario RPG, en SNES-klassiker från 1996 (som då fick undertiteln Legend of the Seven Stars), gör comeback på Nintendo Switch i form av en remaster som både hyllar och moderniserar det ursprungliga äventyret. Grafiskt är detta en fröjd för ögat med en visuell uppgradering som gör det till ett av de vackraste spelen på konsolen (särskilt med lite hjälp av mClassic). Vissa av sekvenserna har blivit så pass förbättrade och snygga att de verkar nästan overkliga att ha fått til på en sex år gammal Switch. Dessutom har spelets mycket speciella musik, komponerad av Yoko Shinomura, fått en ny orkestrering som förstärker den redan magiska, JRPG-upplevelsen, även om melodislingan kanske mest kommer att tilltala redan befintliga fans av spelet.

Prinsessan Peach
Vissa sekvenser är bländade vackra. Foto: Nintendo

Gameplay-mässigt har stridssystemet förfinats med nya Action Commands som gör striderna mer intuitiva, och möjligheten att bygga upp skadegörande kombinationer belönar spelarens precision att trycka på knappen i rätt stund för en stor skadebonus. Även hanteringen av inventariet har förenklats, vilket råder bot på ett av de största klagomålen vi hade på originalet.

Super Mario RPG switch battle
Detta är verkligen old-school RPG med turbaserade strider. Foto: Nintendo

Trots alla förbättringar, så är det inte allt som glimmar i denna remake. Spelet har kvar samma låga svårighetsgrad som originalet, vilket kan vara en besvikelse för de som söker en utmaning. En duktig spelare kan gå igenom huvudspelet på runt fem timmar, om man inte förlorar sig i sidouppdrag (vilket man väl såklart vill?). Vissa av karaktärerna, såsom Peach och Bowser (som här inte är huvudskurk utan kan göra våra hjältar sällskap), är fortfarande övermäktiga som i originalet, vilket ytterligare snedvrider balansen. Dessutom har vissa element som plattforms-sekvenserna inte förbättrats tillräckligt och kan fortfarande vara galet frustrerande på grund av den isometriska kameravinkeln där skuggorna på marken blir ens enda ledstjärna till vart man ska stå och hoppa.

Super Mario RPG hoppa
Plattformshoppandet är inte den bästa biten i Super Mario RPG-remaken. Foto: Nintendo

Sammanfattningsvis erbjuder Super Mario RPG på Switch en nostalgisk och estetiskt tilltalande upplevelse som lyckas förmedla känslan från det ursprungliga spelet samtidigt som det introducerar förbättringar som moderniserar upplevelsen. Trots att det hade funnits utrymme för fler förbättringar, speciellt när det gäller speldjup och utmaning, är detta en titel som kommer att glädja både nya fans av turbaserade RPG från den klassiska Squaresoft-eran likväl som de som har varma minnen från originalet.

Super Mario RPG sewers

Nintendo skickade kod för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.