Hem Film & TVBlu-ray Veckans Blu-ray: Spionernas Bro (Bridge of Spies)

Veckans Blu-ray: Spionernas Bro (Bridge of Spies)

De stora Oscarsvinnarna i år (räknat i antal Oscars) blev Mad Max: Fury Road, The Revenant och Spotlight, som vi tippade rätt att den skulle bli Bästa Film, istället för Revenant. Men den film vi på redaktionen gillade mest var faktiskt en film som fått betydligt mycket mindre uppmärksamhet och hausse, men ändå lyckades överraska med en vinst för Bästa Manliga Biroll – den alltid suveräne Mark Rylance, som knep Oscarn mitt framför näsan på favorittippade Sylvester Stallone då han med äran porträtterar den misstänkte spionen Rudolf Abel.

Mark Rylance och Tom Hanks är suveräna i Spionernas Bro

Spionernas Bro (Bridge of Spies) berättar historien om Jim Donovan (Hanks) och hans heroiska insats i att mäkla ett utbyte av tillfångatagna spioner under kalla kriget mellan USA och Sovjet. Det kan på ytan verka lite tråkigt, men då en Steven Spielberg i högform sitter i registolen, Tom Hanks (framröstad till världens mest älskade filmstjärna förra året – med rätta) och bröderna Coen varit med och skrivit manus, så är förutsättningarna minst sagt goda för succé. Och succé blir det.

Filmen bjuder på såväl dramatik som humor och framförallt spänning i de 2 timmar och 40 minuter den håller på, en ansenlig speltid som känns betydligt kortare (alltid ett bra tecken!). Blu-ray-utgåvan från Fox håller hög klass och bild och ljud är i topp (vi får ett lossless DTS-HD Master Audio-spår i 7.1), vilket gör dramat och tidsandan än tätare. Extramaterialet består av kortare dokumentärer om kalla kriget och 50-talets Berlin (Spionernas Bro ligger just i den, då delade, tyska huvudstaden). Intressant och bra historielektion för den nya generationen, som inte ens var född då Berlinmuren föll 1989.

En välgjord spionthriller du absolut bör spendera en kväll med.

[script_20]