Hem SpelPC Recension: Spellbreak (Switch)
Spellbreak recension senses

Recension: Spellbreak (Switch)

Ska ärligt erkänna att min Fortnite-karriär varade i ungefär tio-femton minuter. Jag laddade ner det till Nintendo Switch, tröttnade ganska snabbt och tog bort spelet. Spellbreak liknar Fortnite i flera aspekter: Du landar från hög höjd ner på banan, du har en gigantisk karta att springa över och du blir dödad på mindre än tio sekunder när du äntligen hittar någon att slåss emot…

Spellbreak - Proletariat, Inc. - COPYRIGHT 2020 - Screenshot Nintendo Switch.
Foton från Nintendo Switch-versionen

Spellbreak är snyggt och välgjort tekniskt, men jag kan inte riktigt med den här typen av spel. Det är som jag beskrev i ovan väldigt stora kartor och när man äntligen kommer in i spelet och fått landa så är det en massa springande innan jag till slut hittar en motspelare. Sitter du på en slö lina så är du körd innan du ens har hunnit se fienden. Har du inte levlat tillräckligt högt är du också död inom några sekunder. Då åker du ur matchen, får ladda om allting igen och fem minuter senare är du tillbaka igen och då sker samma sak… Igen och igen..

Jag har helt enkelt inte tålamodet som krävs för denna genre (Battle Royale). En annan sak, som verkligen stör mig, är att spelet marknadsförs som free-2-play, ”gratis”. Det kostar inget att ladda ner, men om du vill ha några som helst fördelar och slippa åka på spö konstant så blir man väldigt tvungen att hosta upp lite stålar för att bli bättre snabbare. Tyvärr finns ingen begränsning på hur mycket pengar du kan lägga, så fastnar man i spelet så kan det snabbt bli väldigt dyrt.

Spellbreak fungerar lika bra på Switch i bärbart läge, såväl som i dockat. Det enda som störde mig lite var att text-infon blir extremt liten i bild och ganska svår att läsa – men spelmässigt fungerar det bra. Som sagt behöver man en snabb lina för att det inte ska hacka och jag upplevde att det lirade något bättre i dockat läge.

Sammanfattningsvis så är Spellbreak snyggt och välgjort rent tekniskt, men personligen gillar jag inte den här typen av spel och jag tycker verkligen inte om tanken pay-to-win. Det känns bara girigt. Betyget blir ändå godkänt, för hur det än må ligga till så är Spellbreak ett väldigt bra Battle Royale spel trots sina skavanker.