Hem Film & TVBlu-ray Recension: Shrek (UHD)
shrek 4K UHD recension Guld

Recension: Shrek (UHD)

Hösten 1998 köpte jag min första DVD-spelare; det var en klumpig best som var importerad från USA och den kunde därmed spela upp amerikanska region 1-DVD:er. Hösten 2000 köpte jag Chicken Run (Flykten från Hönsgården) och med bland extramaterialet där så fanns det med en trailer till en film med det mystiska namnet Shrek. Det här var på den tiden som inte allt stod på internet, i sociala-nätverk och det var hela fem år innan Youtube ens var påtänkt så jag hade ingen aning om vad Shrek var. Jag såg den där trailern säkerligen ett hundratal gånger. Det där filmen verkade vara något helt annorlunda, hur den var tecknad, val av musik, dialogen och framför allt – humorn. Det dröjde dryga året innan jag äntligen fick se filmen och för en gångs skull så levde något upp till mina skyhöga förväntningar.

Trollet Shrek (Mike Myers) lever ett lugnt och tillbakadraget liv i sitt träsk. Nån gång ibland så försöker en del bybor ge sig på honom, men de skräms snabbt på flykt. En dag så invaderas hans hem av ett stort antal fantasifigurer som blivit vräkta av den onde Lord Farauaad (mästerligt spelad av John Lithgow). Shrek får nu i uppdrag att rädda den vackra prinsessan Fiona (Cameron Diaz) från en eldsprutande drake, i utbyte mot att han kan få slippa invasionen av sitt träsk. Med sig på resan har han den talande åsnan Åsna (Eddie Murphy) och tillsammans ger de sig iväg på ett äventyr som kommer förändra deras liv för alltid.

Shrek är inget annat än ett mästerverk. Det finns ingenting som är dåligt med den här filmen. Jag kan – precis som med trailern – se den hur många gånger som helst. Även fast jag hade sett om den ganska nyligen så var det ändå en helt ny upplevelse att uppleva Shrek i 4K och Dolby Atmos. Bilden är knivskarp och även om animationen har närmare ett kvarts decennium på nacken (filmen tog närmare fyra år att göra) så ser den ut att vara skapad i nutid. Det är faktiskt helt otroligt hur bra filmen håller än i dag. Färgerna är vackra och svärtan är djup och mustig. Ljudet i Dolby Atmos upplevs som nyanserat och vackert, klar lyft från Dolby Digital 5.1 som bjöds på DVD. Det trycker till ordentligt i striden med draken och däremellan är allt kristallklart och välljudande. Den svenska dubben finns också med. men som brukligt endast i det något enklare DTS-HD, vilket leder till en något klenare upplevelse. Utgåvan är på hela tre skivor och det är därmed gott om extramaterial. Alla Shrek-kortfilmer finns med, även från de nyare filmerna och Mästerkatten i Stövlarnas tecknade serie finns inkluderad även den. Det som däremot inte finns med är särskilt mycket bakom-kulisserna-material. Det fanns riktigt bra dokumentärer med på original-DVD:n som tyvärr lyser med sin frånvaro här.

Sammanfattningsvis så är Shrek full pott i alla kategorier och även om den kanske inte är ett lika stort emotionellt mästerverk som till exempel Coco, så tar ändå den ändå upp en hel del realistiska problem. Det finns en värme och humor i filmen som känns genuin och filmen innehåller en stor dos vuxenhumor, som ger filmen en helt unik och än i dag oöverträffad panache. Sen har Shrek ett av de bästa, moderna slut som en film kan ha – långt före sin tid.

Det här är den teaser-trailern sm jag såg om och om igen i ett års tid!