Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Sherlock Holmes – The Awakened

Recension: Sherlock Holmes – The Awakened

I Sherlock Holmes: The Awakened så får vi följa med mästerdetektiven Holmes och hans följeslagare Watson på ett episkt äventyr som tar dem igenom London, alperna och New Orleans på jakt efter Eldritch-kulten. Sherlock Holmes: The Awakened är en remake på Holmes takes on Cthulhu som hade release redan 2007. Det är inte mycket som är kvar från det gamla spelet, förutom stora delar av storyn. All grafik, spelmekanik och till och med slutet är uppdaterat och konstruerat på nytt från grunden. Vi får följa en ung Holmes som skapar sitt band med Watson under deras första uppdrag tillsammans och därmed blir även Watson en mycket viktigare karaktär i remaken kontra originalet.

Jag har inte spelat originalet från 2007 så jag kan inte göra en exakt bedömning om alla förändringar i detalj mellan de två olika versionerna. Jag hade inte en aning om att spelet var en remake förrän jag började forska lite i det. Spelet är utvecklat av Frogwares som har sin bas i Ukraina och Sherlock Holmes: The Awakened har verkligen utvecklats under riktigt svåra förhållanden. Det finns många detaljer i spelet som är kopplade till Ukraina, bland annat kan du klä Holmes och Watson i traditionsenliga, Ukrainska kläder.

Sherlock Holmes: The Awakened har riktigt snygg grafik med massor av detaljer. Spelskaparna har verkligen lyckats återskapa sekelskiftets London in i minsta detalj. Röstskådespelarna känns helt rätt och ljuddesignen är välgjord. Som jag nämnde i ovan så är storyn i grund och botten samma som i originalet, men man har som sagt utvecklat den och ändrat slutet.

Jag testade spelet på Xbox Series S och upplevde inga dippar i prestandan. Jag har inte testat Switch-versionen och där kan jag tänka mig att den svagare konsolen kan få problem med all information i varje bild.

Spelmekaniken i fråga – att röra sig och interagera med omgivningen – är ganska ordinär och därmed enkel att ta till sig. Men i Sherlock Holmes: The Awakened så har Holmes, precis som i böckerna, sitt ”Mind Palace” där han pusslar ihop olika ledtrådar och kan dra slutsatser. Till en början är det väldigt svårt att hänga med på hur detta fungerar i spelet med alla olika trådar som går hit och dit. Jag kände att jag behövde en mycket tydligare tutorial för att hänga med på exakt hur allt hänger ihop och hur jag skulle göra, vilket skapade en del frustration.

Sen kunde jag känna att sektionerna som du kan röra dig runt i staden och andra platser är väldigt snäva och ger en nästan klaustrofobisk känsla. Det är frihet med viss modifikation då det hela tiden står vagnar, lådor eller människor i vägen.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Sherlock Holmes: The Awakened då det är ett väldigt underhållande spel, med många story-överraskningar.

Frogwares skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.