Hem LjudHörlurar Test: EPOS | Sennheiser GSP 600
EPOS | Sennheiser GSP 600 Guld

Test: EPOS | Sennheiser GSP 600

Att tyska Sennheiser är synonymt med kvalitetsprodukter inom ljud råder inget tvivel om. Jag har använt deras utrustning i de flesta filmer som jag har varit med och producerat, regisserat eller på annat sätt varit delaktig i. Så när det dök upp ett par rejäla gaminglurar från märket EPOS | Sennheiser blev jag nyfiken.

EPOS | Sennheiser GSP 600 senses test

GSP 600 Gaming Series känns rejäla och påkostade när jag lyfter dem ur kartongen. De är ganska stora och känns nästan lite åt det klumpiga hållet, men de är samtidigt förhållandevis lätta och sitter skönt på huvudet. Jag har ett ganska stort huvud till min 196 cm långa lekamen, så jag behöver oftast anpassa hörlurarna till den största storleken – och så är fallet även här. Den rejäla micken som går att vika upp, men inte att ta bort, är ligger lite för tight mot min mun. Den gör fysisk kontakt med kinden vilket känns något irriterande: det blir lite av en klaustrofobisk känsla av det hela.

Något som störde mig lite var att det inte finns någon knapp att styra din telefon med, om du skulle vilja använda hörlurarna till samtal. För det är väldigt skönt att slippa plocka upp telefonen ur fickan om du vill använda dem dessa som handsfree-lurar.

Ljudet är kristallklart – det bästa ljud jag någonsin har upplevt i ett par hörlurar. På senses, när vi testar hörlurar, tar vi en låt som vi vet exakt hur den låter och så bedömer man hur den kommer igenom i den nya lurarna. En sån låt är The Other Side från The Greatest Showman. Det är en väldigt komplex ljudbild i den. När jag kör den i, till exempel bilens ljudsystem, så grötar basen ihop sig och det blir bara ett enda ”bröl”. Så är även fallet i ett flertal andra hörlurar och ljudsystem. När jag testade GSP 600 Gaming Series med den låten så kunde det inte låta mer perfekt. Varenda ton är hörbar och njutbar. Jag har verkligen aldrig varit med om något bättre!

GSP 600

Nästa test; InsideSwitch. Precis som i ovan exempel så imponerar lurarna till hundra procent. Det är en sanslöst omslutande upplevelse att njuta spelet med dessa lurar. Testade även Spider-manPlaystation 4 med samma, imponerande resultat.

Hur låter det då när man använder micken? Jag testade både med onlinespel och via telefon och betyget blev följande; perfektion. Personen jag talade med trodde jag använde en gammal hederlig telefon med lur, för att det lät så tight och bra. Även fast micken sitter mer eller mindre i ansiktet så blev det inga ”puff-ljud” eller skrap.

Sammanfattningsvis så imponerar GSP 600 Gaming Series till fullo när det gäller ljudet, men med små skavanker – såsom den ganska klumpiga och tighta micken samt att vissa andra detaljer saknas – så kan jag inte riktigt ge full pott. Men, trots den salta prislappen, är det nära nog – detta är ljud i världsklass! Solklara, nya referenser i mellanprisklassen.