Hem SpelPC Recension: Saints Row (2022)

Recension: Saints Row (2022)

Saints Row går ut på att skapa din egen brottsling och att sen ge dig ut på olika uppdrag för att till slut stiga i graderna och bli en äkta maffiaboss. Det är en lång svindlande väg dit och vi vet redan i första scenen att det kommer att gå på röven, eller? Stjäl bilar, råna banker, ge dåliga betyg på restauranger, ligg på taket och skjut mot anfallande bilar: allt är möjligt och omöjligt på samma gång. Köp nya kläder, uppgradera dina färdigheter och vapen. Ju mer erfarenhet du skaffar, desto lättare blir det att överleva i denna väldigt farliga värld.

Första Grand Theft Auto-spelet började sitt liv som en bilsimulator där någon upptäckte hur kul det var att köra över människor och fly från polisen. Det var inte alls meningen att det var så spelet skulle vara utan det var något som utvecklades allt eftersom. När första GTA hade premiär 1997 blev det givetvis ramaskri, men succén var ett faktum. Så GTA är förfäder till alla ”GTA-kloner” och därmed även Saints Row.

Första Saints Row dundrade in på marknaden 2006 och ville vara ett lite mer galet och humoristiskt alternativ till den något mer seriösa GTA-serien. Jag har inte spelat de andra spelen i Saints Row-serien, men jag har läst mig till och förstått hur serien har sett ut. 2013 hade det fjärde spelet i serien premiär och – nu nästan tio år senare – så är det premiär på den femte delen. Precis som i filmens värld så har spelskaparna valt att reboota serien och därmed slopa femman i titeln, så spelet heter denna gång kort och gott och ologiskt nog: Saints Row (2022 kanske man ska säga, för att inte blanda ihop rebooten med den 16 år gamla ettan).

Saints Row går ut starkt med en väldigt spännande första sekvens. Vi designar vår avatar i en paus under sekvensen och här finns det verkligen en uppsjö av valmöjligheter. Allt från storleken på ögon till vilka underkläder du ska ha. Grafiken är verkligen über-snygg och framför allt är alla ljuseffekter sanslöst imponerande. Det ser helt magiskt ut på en TV som klarar av att återge grafik som den är tänkt. Jag körde Saints Row på Xbox Series S och upplevde inga som helst prestandaproblem. Inget lagg, inga tappade texturer utan enbart ren och skär njutning visuellt.

Saints Row är ett så kallat sandbox spel där du kan röra dig helt fritt över en gigantisk karta. Du har ett garage där du förvarar dina bilar och tröttnar du på dem kan du alltid stjäla en bil och åka dit du behöver. Bilscenerna är välgjorda och att fly från polisen i fullt blås genom staden är oförskämt roligt.

Problemet i glädjeyran är bara att kontrollerna är katastrof. Jag är van med att kunna spegelvända up och ned för jag lärde mig att spela så när jag började köra konsol för en sådär en tjugo år sedan och jag gillar att ha det just så. Det går att ändra till det när du går och springer, men när du ska skjuta så är det av någon outgrundlig anledning tillbaka till att upp är upp och ned är ned endast. Det blir extremt frustrerande. Utöver det, när du siktar på den du ska skjuta på så rör sig siktet extremt långsamt. Jag förstår tanken, men för mig så fungerar det inte att göra något som redan är en utmaning redan ännu svårare för att spelskaparna krånglar till kontrollerna.

Grafiken är som sagt supersnygg, men jag tycker däremot att animationerna är lite stela emellanåt. Det är många gånger som karaktärer står med händerna rakt ned och ser ut som pappfigurer. Det känns lite tråkigt i ett helt nytt spel.

Sammanfattningsvis så vill jag trots allt ändå rekommendera Saints Row. som är ett sanslöst snyggt och gigantiskt stort spel med massor att göra och utforska. Spelets skavanker lärde jag mig till slut att bemästra – även om det var irriterande till en början. Så boka en tripp till Santo Ileso och påbörja din karriär redan idag!

Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.