Hem Film & TVBlu-ray Recension: Renfield

Recension: Renfield

Renfield (Nicholas Hoult) är trött på att vara fast i ett giftigt, beroendeframkallande förhållande med sin narcissistiska chef, Dracula (Nicolas Cage). Efter att ha upptäckt en tolv-stegs självhjälpsgrupp för människor i beroendeförhållanden, börjar Renfield ifrågasätta om det finns ett liv bortom Draculas skugga. Han möter i samband med det Rebecca (Awkwafina) och inser att det finns mer i livet än blod och död. Problemet är att Dracula inte har någon som helst avsikt att släppa Renfield ur sitt grepp.

Renfield som karaktär har dykt upp i de flesta filmer om Dracula och i Nicholas Cages farbrors version Bram Stokers Dracula från 1992 spelades han till exempel av Tom Waits. Renfield har alltid varit en biroll och har alltid varit en väldigt hunsad och förnedrad person. Renfield är den som gör allt skitjobb runt omkring Dracula när denne sover om dagarna. Så premissen att se en film där Renfield står i centrum var direkt kul och när det sedan visade sig att Nicholas Cage får ta ut svängarna ordentligt som Dracula blev det ännu roligare.

En film av det här slaget kan bli otroligt pajig om den inte görs på rätt sätt och jag tycker att regissören Chris McKay lyckas riktigt bra. Han har en viss erfarenhet av att balansera galenskaper med så olika filmer som The Lego Batman Movie och The Tomorrow War i bagaget.

Våldet är extremt blodigt och det kändes verkligen uppfriskande att se en film som faktiskt vågar göra saker ”over the top” och stå för det. Nicholas Hoult som den hårt prövade Renfield är precis som Cage perfekt i sin roll och det finns en farlighet under den lite nördiga ytan som kommer fram på ett väldigt bra sätt.

Det som tyvärr inte fungerar alls i Renfield är Awkwafina som Rebecca. Det är något med hela hennes uppsyn och känsla som inte ger någon som helst indikation på att hon skulle kunna vara den karaktär hon ska spela. Jag har inte haft problem med henne tidigare i varken Jumanji: The Next Level eller i Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings men i Renfield drar hon ner helheten något otroligt vilket är otroligt synd då resten av filmen är riktigt bra.

Blu-ray-utgåvan har kanonfin bild med fin svärta. Bäst är det i Draculas gömställe där alla detaljer kommer fram på ett väldigt bra sätt. Ljudet är i 7.1 DTS Master Audio och det trycker till där det behövs och är riktigt imponerande, framför allt under slutstriden. I vanlig ordning när det gäller Universal Pictures finns det inget extramaterial vilket är otroligt synd. Det här är verkligen en film som jag hade velat veta mer om.

Sammanfattningsvis är Renfield helt klart värd en rekommendation och hade en annan skådespelare spelat Awkwafinas roll och att det hade funnits extramaterial på skivan hade det här varit ett solklart måste!

SF studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.