Hem SpelPC Recension: Marvel’s Spider-Man – Miles Morales

Recension: Marvel’s Spider-Man – Miles Morales

I Marvel’s Spider-Man – Miles Morales så reser original Spider-man Peter Parker bort med sin kärlek Mary Jane då hon ska jobba utomlands en period. Parker lämnar över New York till Miles Morales som är den nye Spider-man att ta hand om all brottslighet. Det blir ett eldprov av stora mått då New York står konstant inför nya hot och snart visar det sig att det är något familjärt över det hela. Den nye Spider-man får nu en av sina största utmaningar någonsin och han har precis börjat förstå sina nya krafter…

Marvel’s Spider-Man som släpptes till Playstation 4 i september 2018 är ett av de bästa spel jag har spelat och det är helt klart det absolut bästa Superhjälte-spelet någonsin. Kombinationen av intressant och välgjord story med svindlande och adrenalin pumpande action är svårslaget. Så när det annonserades att det skulle komma en uppföljare så blev jag och många med mig överlyckliga. Två år efter releasen av originalet släpptes Marvel’s Spider-Man – Miles Morales till Playstation 4 och Playstation 5. Nu ytterligare två år senare så släpps spelet äntligen till PC och därmed blir mer tillgängligt.

Historien om Miles Morales nådde den större publiken i och med filmen Spider-man: Into the Spider-verse, men i spelversionen så reser Peter Parker bort istället för att gå ett mörkare öde till mötes. Marvel’s Spider-Man – Miles Morales har en ny cool story med nya skurkar, hjältar, krafter, dräkter och uppdrag. Röstskådespelarna från första spelet är tillbaka och spelet är cementerat i samma New York som i första spelet. Grafiken och animationerna är lika välgjorda och Miles Morales Spider-man har nya krafter att utforska.

Problemet med Marvel’s Spider-Man – Miles Morales är att det är för likt originalet för att faktiskt fungera som ett nytt spel anser jag, det känns mer som ett stort DLC. Det finns inga större nya överraskningar i spel-mekaniken och grafiken lika bra som i originalet men det är ju just det; den är lika bra, inte bättre! Det finns mer kraft i Playstation 5 än i Playstaion 4 och därmed så borde spelet se ännu bättre ut.

Jag har testat spelet både på Playstation 5 och nu den nysläppta PC versionen. Det gäller att du har en kraftfull PC för att uppnå samma kvalitét som på konsolen men något du kan göra på PC som inte fungerar PS5 är att du kan koppla ihop flera skärmar och verkligen spela spelet i ultra-wide läge och därmed uppleva New York på ett helt nytt sätt!

När första spelet släpptes till Playstation 5 så hade de ändrat Peter Parkers utseende så att han liknar Tom Holland. Ett grepp som störde mig och massor av andra fans. I den här versionen av Marvel’s Spider-Man – Miles Morales så har han sitt nya face och även om det är väldigt kort så stör det mig.

Sen så är Marvel’s Spider-Man – Miles Morales mer eller mindre ospelbart utan en handkontroll. Jag försökte spela det med mus och tangentbord men gav upp väldigt snabbt!

Sammanfattningsvis så är Marvel’s Spider-Man – Miles Morales kul och underhållande och en bra fortsättning på originalspelet. Fast det är för lite nytt för att kallas för ett nytt spel känner jag och därmed hur bra det än är så kan jag inte riktigt rekommendera det av ovan nämnda anledningar.

Playstation skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.