Hem SpelSwitch Recension: Mario Strikers – Battle League Football
Mario Strikers: Battle League Football recension Silver

Recension: Mario Strikers – Battle League Football

Mario med vänner (och klassiska ovänner) samlas för 3-mot-3-matcher i denna fartfyllda och ofta roliga arkadfotboll, helt utan regler såsom off side och sportsmannaskap (hårda tacklingar bakifrån uppmuntras!). Mario Strikers: Battle League Football bjuder på skön underhållning som kan mynna ut i riktigt roliga matcher, men vi saknar också en del bitar för att det ska känns fulländat.

Upplägget i Mario Strikers: Battle League Football är simpelt: Du sätter ihop ditt lag med tre deltagare som alla har egna styrkeprofiler och är klassiska Mario-figurer såsom titelkaraktären, Luigi, Prinsessorna, Toad, Yoshi och Bowser bland andra och sen kör man tre mot tre i en fotbollsmatch där målisen är datorstyrd och du kan använda dig av såväl fula knep, supersparkar, uppgraderade krafter från de klassiska lådorna med frågetecken och gammal, klassisk fotbollsteknik såsom väggspel och snabba tillslag (direktskott!). Det är kul, det är fartfyllt och det är tidvis galet: förutom uppgraderingar som kastas ned på plan så skickas också supercharges ut som super-laddar dina figurer att kunna dra av sitt eget, extra kraftfulla signatur-skott – och sätter du det skottet, får du dessutom två mål på en gång!

Animationerna till super-skotten är kul. Till en början. Foto: Nintendo

För alla som kört FIFA och Pro Evolution så är detta som en snabbare och mindre allvarlig version på världens största sport. Planerna är små, relativt trånga och det händer massor precis hela tiden. Att spela mot datorn är helt OK, men det är givetvis sötman i att slå mänskliga motståndare som smakar allra bäst. Och här kommer en klar nackdel om du inte har någon att spela med: Mario Strikers: Battle League Football saknar ett story- eller enspelarläge. Du kan såklart köra oändligt antal matcher mot datorn, men detta blir fort enformigt och lite trist. Strikers Club-läget online är dock extremt lovande och låter dig delta i ligor och cup-spel mot andra, men detta kräver både planering och tid, då du annars bara kan styra upp enstaka, spontan-matcher mot icke-närvarande motspelare.

Knatte-recensenterna (varav en spelar knattefotboll) såg mycket fram emot detta spel; men de blev snabbt frustrerade och nedslagna av att spelet blir för svårt för mindre barn. De kan inte hålla kolla på vad alla olika knappar gör, både med och utan boll. Här saknar vi Nintendos barnvänlighet och omtanke från Mario Kart 8 och senaste Kirby and the Forgotten Land – ett läge som hjälper barn och spelare med nedsatt funktion att få ta del av spelupplevelsen, kanske med bara två knappar, och låter dem fokusera på det roligaste (skott på mål och attacker)? Detta saknas helt nu.

Rent tekniskt är Mario Strikers: Battle League Football lite av en blandad påse. Grafiken är Nintendo-skön och superskotten underhåller som super-attacker i JRPGs, men likt dessa så tröttnar man också på att se dem om och om igen rätt snabbt, särskilt när man vet med rätt stor säkerhet innan om superskottet har chans att gå in eller inte (beroende på hur bra man var på timingen att trycka ned knappen två gånger inom markerat fält). Spelet laggar en del tyvärr, något vi tyckte avhjälptes lite av mClassic, som gav lite extra skjuts åt flytet och presentationen. Alla detaljer kan också bli aningen små på den bärbara skärmen, där bonusar och spelare som flyger in i elektriska stängsel avlöser varandra.

Om du har någon att spela med eller kan planera ditt spelande att vara med i Online-cupen så är Mario Strikers: Battle League Football riktigt kul och lätt vanebildande arkadfotboll. Spelar du däremot ensam eller med barn så blir spelet betydligt mer begränsat. Vi kanske får se uppdateringar framöver, vem vet? Som det står sig nu blir det en rekommendation till Mario Strikers: Battle League Football, men det skulle kunna bli ännu mer med ett story- och easy mode-läge!

Nintendo skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.