Hem SpelMac Recension: Planet Cube – Edge

Recension: Planet Cube – Edge

I Planet Cube: Edge får vi möta kuben Edge, som bor på Planet Cube. Allt är fyrkantigt och lugnt, men en dag attackeras planeten av varelser från yttre rymden. De flesta flyr för sina liv men inte Edge. Han är den ende som står i vägen för den annalkande katastrofen. Men han är inte helt ensam, han har lite hjälp från sina medarbetare och framför allt Dr Quadratus som tillhanda håller experimentella vapen. Vilka är det som attackerar? Vad vill de? Frågorna är många och svaren finns att få, men vägen dit är svår och kantig.

Planet Cube: Edge påminner lite om Super Meat Boy-spelen i fråga om svårighetsgrad och klurighet. Du kan till skillnad mot SMB vända dig, stanna och gå åt vilket håll du vill men många gånger är du jagad och då bygger det på timing och fingerfärdighet för att kunna komma vidare. I en sektion som jag fastnade på så är du jagad av en stor maskin samtidigt som det är lasrar framför dig. Du måste hoppa och skjuta på knappar i exakt rätt ordning och samtidigt hela tiden röra dig framåt – annars så blir du dödad. För den icke stresstålige låter det här kanske som en mardröms-bana och det är den, till en början. Sen fick jag in snitsen och känslan av eufori som jag upplevde när jag klarade av denna sektion var verkligen svårslagen!

Bara-en-gång-till -faktorn är skyhög och det behövs en hel del viljestyrka för att lägga ner spelet när du väl har börjat. Till en början så kan du bara hoppa och det tar en liten stund innan du får tag i vapnet så du hinner acklimatisera dig med kontrollerna innan de riktigt svåra sektionerna börjar. Var beredd på att dö ofta, det finns till och med en kill-count där du kan se hur många gånger du har dött. Den går som tur är att stänga av. Det finns även en timer så du kan se om du kan spela om spelet snabbare och dö färre gånger.

Spelmekaniken är enkel och flytet är perfekt. Det är noll och inga laddningstider (testade spelet på Playstation 5) och varje gång du dör så återställer sig spelet blixtsnabbt. Det är nära mellan check-points så du behöver inte spela om många sekunder innan du kommer till sektionen som dödade dig.

Planet Cube: Edge är verkligen svinkul men tyvärr så upplevde jag att spelet kraschade en gång och hängde sig ordentligt en annan. Det är verkligen ovanligt att spel total kraschar vilket är väldig synd. Det kan ha kommit en patch sen dess men det är inget som jag kan bekräfta till hundra procent.

Sammanfattningsvis så är Planet Cube: Edge ett superkul plattformsspel som erbjuder till och med en erfaren plattformsfantast en utmaning. Så en varm rekommendation är på sin plats!

Sunna Entertainment  skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.