Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Planet Coaster – Console Edition

Recension: Planet Coaster – Console Edition

Som jag nämnt förut så är jag inte så förtjust i spel som blir mer som ett jobb än avkoppling. Det finns verkligen en uppsjö av såna spel där du hela tiden behöver ge handpåläggning, så att dina karaktärer mår bra och trivs. När Planet Coaster: Console Edition dök upp i recensionshögen så trodde jag att det enbart var ett ”bygga berg-och-dal-banor”-spel. Men jag hade fel.

Planet Coaster: Console edition - Wendros - Frontier - pressbild - copyright 2020
Pressbild: Wendros

Planet Coaster: Console Edition är alltså konsolversionen av Planet Coaster, som släpptes på PC redan för fyra år sedan (2016) här dock med förbättrad grafik och nya spelinslag. Spelet låter oss bygga vår alldeles egna nöjespark in i minsta detalj. Du styr allt från vad du ska ha för attraktioner, vilka blommor du planterar till hur mycket du tar i inträde. Först kände jag en liten klump i magen att jag nu ska försöka att hålla koll på allt och att alla kunder skulle vara glada – men strax insåg jag att Planet Coaster faktiskt är ett ”jobb” jag utför med nöje!

Pressbild: Wendros

Jag fastnar snabbt i att nörda ner mig i alla små detaljer och räcker inte de över 700 färdiga sektionerna så kan du skapa dina egna, då alla byggstenar finns separat. När du har skapat en ny attraktion och dekorerat den som du behagar, så styr du hur mycket den kostar och om du ska höja inträdet på hela parken. Du kan snabbt se om attraktionen fungerar som den ska, eller om du behöver åtgärda något.

Pressbild: Wendros

Du kan även gå ned på marknivå och klicka på vilken besökare du vill för att få deras åsikt om vad de tycker om ditt senaste hantverk. Så är det något som inte funkar får du snabbt feedback så att du kan åtgärda problemet. Det är kul att bara röra sig genom parken och se alla (förhoppningsvis) glada människor.

Pressbild: Wendros

Det jag kände som nackdelen med Planet Coaster: Console Edition var att det inte alltid var lätt att få den precision som jag hade velat, eftersom man använder en spelkontroll. Det hade varit bättre med en mus för då hade det varit lättre att sikta, släppa och få bygget exakt som du vill ha det. Framför allt är detta sant när du går in och börjar skapa dina egna detaljer. Sen är det en fasligt massa knappar och sektioner att hålla reda på och gå in i. Då det verkligen är allt från att bygga, till ekonomi och kundservice som du behöver ha koll på så blir det rätt omfattande.

Spelet gör sig bra på Xbox One X (testade versionen) och vill man ha ut ytterligare lite mer av upplevelsen rent visuellt så finns en gratis Xbox Series X-patch. Mer om det kan du läsa i vårt Xbox Series X-test.

Pressbild: Wendros

Sammanfattningsvis så är Planet Coaster: Console Edition en riktigt kul simulator med bra röstskådespelare och tydliga tutorials. Du har många timmars underhållning framför dig, då du kan hela tiden kan expandera ditt nöjesfält och skapa nya, coola attraktioner. Det här visade sig vara ett ”jobb” som faktiskt passade mig perfekt. Det enda som drar ned betyget från att bli ett måste är just att det faktum att spelet inte är optimalt på konsol, tyvärr utan blir lite klumpigt ibland med handkontrollen och det blir aningen för mycket att hålla reda på i huvudet samtidigt.