Hem SpelPC Recension: eFootball PES 2020
recension efootball pes 2020 Silver

Recension: eFootball PES 2020

PES (Pro Evolution Soccer)-serien har länge varit japanska Konamis älskade underdog emot amerikanska EAs bjässe FIFA. Men senaste åren känns det som EA dominerat och förnyat mer och mer, medan Konami inte direkt haft samma utveckling (varken på PES-fronten eller andra franchiser, varav flera förlorat sina mest drivande skapare). PES 2020, som bakat in trendordet eFootball i titeln, bjuder på en lite blandad påse i år. Några höjdpunkter, men tyvärr också en del besvikelser.

Juventus Ronaldo PES 2020
Att man har Juventus-licensen visar man gärna upp.

På plussidan

Två saker som sticker ut detta år är dels innehållet, dels tekniken och bollfysiken. Nu kan du dribbla, skottfinta och kontrollera bollinnehavet på ett sätt som är aningens bättre än i tidigare delar. Men det är inte perfekt. Andrés Iniesta har varit rådgivare under spelets utveckling, vilket bådar gott och har viss inverkan på spelet – som ändå har lite för tröga kontroller för att kännas som det implementerats helt tillfredsställande (mer om det nedan). Bollen har dock fantastisk rörelse och tyngd och är rena njutningen att göra tillslag på, såväl tjonga iväg som att slå precisionsskott och träffa exakt med pannan för den rätta känslan. När PES 2020 är som bäst är det fotbolls-poesi.

Det andra som sticker ut är myClub-läget som utvecklats till en fullfjädrad fotbollssimulator – du kan verkligen styra och laborera med allt; från enskilda spelares utveckling, position, försäljning, lån och utlån, till agenter, scouter, managers, stjärnförvärv, speltaktik och allt annat du kan komma på. Det är riktigt kul – och riktigt djupgående om du vill sätta dig in och bemästra allt. Samtidigt är PES 2020 extremt mycket generösare än FIFA 20 och dess motsvarighet FUT (Ultimate Team) som kräver evighetslångt nötande eller stora pengar för att generera vettiga spelare i kortpaketen.

Messi PES 2020
När PES 2020 är som bäst fångar det fotbollens ojämförliga magi och oförutsägbarhet.

Den grafiska presentationen har vridits upp ett snäpp, PES 2020 är tv-kvalitet att se i rörelse (på avstånd), även om detaljer, ansikten och arenor inte riktigt når upp till FIFAs nivå. Ljudet är – som vanligt – lite av en besvikelse. Kommentatorerna är förvisso aningens uppdaterade och mer på banan, men de blir ändå fattigt till slut med fåtal uttryck och fraser som går igen. De kan också kännas röriga och halvt förvirrade då det de kommenterar på, som just hände, inte alltid är jättekorrekt eller insiktsfullt av en proffskommentator. Här har Konami haft problem i fler år och det verkar svårt för dem att komma ikapp.

På minussidan

Rent spelmässigt gillar vi PES 2020; det är fortfarande ett vackert fotbollsspel där allt kan hända (och ofta händer) men det finns två saker vi ogillar i årets utgåva:

PES 2020
AI:n kan vara skakig och gubbarna rör sig ibland som i sirap.

1) man har tagit efter FIFAs sävligare och mer taktiskt styrda tempo. Ibland är spelarna överdrivet sega i respons och tillslag och det gör att hela spelet tidvis känns oresponsivt och tungrott – det saknar den där härliga arkadfotbollskänslan med äkthet som vi älskade förr.

2) AI:n är skakig, trots flera patchar. Ibland beter sig dina datorstyrda lagmedlemmar i försvaret som korpspelare med motoriska svårigheter och förutom att de kan strunta i att springa på superenkla bollar och anfall, så uppstår situationer ibland som gör att man häpnar; som att en världsspelare inte kan hålla en boll mot en pytteliten motståndare.

pro evolution soccer 2020

Slutomdöme PES 2020

Helhetsintrycket är att eFootball PES 2020 blir en blandad påse i år – igen. I sina bästa stunder är det ren kärlek till världens största sport, med spelare, situationer och otroliga, tekniska uppvisningar man drömmer om att spara minnet av. I nästa stund retar man sig på sengångar-hastigheten i spelarna, den tidvis undermåliga AI:n, de plastiga kommentatorerna och de fula menyerna. Och så repriserna – alla dessa repriser, man nu måste trycka flera gånger för att komma vidare från och verkar visas på nästan varje situation som matchen blåses av.

Konami jobbar hela tiden på patchar (vi har hunnit få tre medan vi testat senaste veckorna) men det känns som PES 2021 behöver höja sig betänkligt från detta om man ska vara kvar i matchen. Just nu är spelet för likt FIFA för sitt eget bästa och i sin ambition att likna storebror så tappar det på vägen mycket av sin själ. Kom igen Konami – fixa kommentatorerna som varit trasiga i flera år nu, uppdatera menyerna och ge oss ett härligt, spänstigt och responsivt fotbollsspel med arkadkänsla igen. Vi längtar och det kommer alltid att finnas plats för det. Även bredvid enorma jättar med djupare fickor innehållandes licenspengar.